Illustrasjonsfoto: colourbox.com

Ønsker seg flere norske juletrær

Stadig flere ønsker seg norske juletrær i stua til jul. Et nærings- og eksportpotensial, mener landbruks- og matminister Olaug Bollestad.

Publisert

I fjor kjøpte nordmenn rundt 1,4 millioner juletrær, til en total sum på 850 millioner kroner. Det viser tall fra organisasjonen Norsk Juletre.

I fjor var norsk juletreproduksjon på rundt 1 million juletrær, men potensialet for økt produksjon er stor, skriver Landbruks- og matdepartementet på sine nettsider. Bare i Norge ble det importert rundt 400 000 juletrær fra utlandet, primært fra Danmark, for å dekke etterspørselen.

– Kostnadseffektiv industri

– Norske forbrukere ønsker seg norske juletrær til jul, spesielt den norske fjelledelgranen som blir stadig mer populær. Norske kortreiste trær er både mer miljøvennlige og støtter opp under en kostnadseffektiv industri, sier landbruks- og matminister Olaug Bollestad.

Hun påpeker at norske trær har høy kvalitet, noe som fører til økt etterspørsel også i utlandet. Næringen bør nå se på muligheter til å intensivere den norske produksjonen for å møte den økte etterspørselen, sier Bollestad.

Ettertraktet Fjelledelgran

Den norske Fjelledelgranen er blitt spesielt populær de senere årene, både i Norge og i utlandet. Treet er i det såkalte premium-segmentet og oppnår svært gode priser på nisjemarkeder, spesielt i Berlin og London. Treet er ettertraktet både fordi det er smalt i formen, lukter godt og drysser lite.

Norge har gode klimatiske forutsetninger for å produsere den populære tre-typen. Vi er også det landet i verden med høyest kompetanse på produksjon av dette treslaget, som er et resultat av et langsiktig samarbeid mellom Skogfrøverket, NIBIO og Norsk Juletre, skriver Landbruks- og matdepartementet.

Høy etterspørsel utenlands

I fjor eksporterte Norge 3000 juletrær, men etterspørselen etter de norske trærne er langt høyere enn hva produsentene klarer å levere.

– Juletrenæringen i Norge har skapt et unikt produkt i Fjelledelgran. Dette har man fått til gjennom å dyrke frem et tre med svært gode kvaliteter. Fjelledelgran i premium-segmentet markedsføres som Fjordtree og eksporteres til mange land. Treet lukter godt, holder godt på nålene og har en fantastisk lukt og form. Det er lett å være stolt av disse trærne som god Norgesreklame rundt omkring i Europa, avslutter Bollestad.

Kilde: Landbruks- og matdepartementet

Magasinet Treindustrien er et unikt nyhetsforum som leverer ferskt bransjestoff seks ganger i året. Bladets oppgave er å informere hele den trebearbeidende industrien samt omsetningsleddene, om hva som foregår innenfor områdene produksjon, teknikk, økonomi, design, markedsføring og bransjepolitiske spørsmål.

Vil du bli bedre kjent med bladet?
- Last ned bladet elektronisk
- Eller bestill abonnement

Her får du et innblikk i hva vi skriver om

Powered by Labrador CMS