Daglig leder Roar Voll foran de tre tankene for Royal-behandling. (Foto: Ivar Thoresen, Alvdal midt i væla/DMT Alvdal)

Alvdal Skurlag fant vinnersporet

Å kutte ut saga og i stedet satse på overflatebehandlede eksteriørprodukter ble redningen for Alvdal Skurlag. Nå har de investert nye 60 millioner kroner for å utvide produksjonskapasiteten, uten å måtte spørre eierne om mer kapital.

Publisert

Tekst: Nils Vanebo

Artikkelen er hentet fra Treindustrien 3/2017.

– Vi er en liten bedrift og kan ikke gjøre alt fra A til Å, så vi har valgt å fokusere på eksteriørprodukter i tre, forteller Roar Voll, daglig leder Alvdal Skurlag, til magasinet Treindustrien.

Alvdal Skurlag har levert fin vekst og god bunnlinje i en årrekke. Salget av Royal-produkter øker jevnt og trutt, og for inneværende år er målet å passere 250 millioner kroner i omsetning, med en driftsmargin på seks-sju prosent. Marginen er bevisst noe lavere enn den kunne ha vært, for å kjøpe markedsandeler.

I år tar de sikte på en volumøkning på 20 prosent. Royalbehandlet kledning og terrasse står for det største volumet.

– Det er fallende priser for disse produktene. Men heldigvis går volumet opp, fastslår Voll.

Antall ansatte i Alvdal er passert 80, et betydelig tall i norsk treindustri.

Grei investeringsbeslutning

Den nye produksjonshallen Royal Alvdal Hall – navnet ga seg selv – stod ferdig i slutten av april. Prislappen for hallen på 4.000 m2, inkludert kontorfløy, og nye tanker for kjemikalier, ble på 60 millioner. Treelementene produserte de naturligvis selv, men de er inkludert i prisen.

– Vi har mer enn doblet produksjonskapasiteten. I fjor nådde vi en flaskehals på impregneringen, forteller Voll.

– Var det en grei investeringsbeslutning å ta?

– Styret var enstemmige da vi bestemte oss høsten 2015. Vi har jobbet mye med strategiplanen og hva vi tror vil skje på markedet framover. Vi legger til grunn at Royal vil øke sin andel av markedet for eksteriørprodukter, på bekostning av impregnert og andre varianter. Vi har stabile, gode eiere som tror på den retningen vi har pekt ut, sier Voll.

De erkjente at de ikke ville klare å levere større volumer uten å investere. Skurlaget trengte ikke å hente penger fra aksjonærene gjennom emisjon. 20 millioner ble tatt fra egen kasse. De siste 12 årene har nemlig bruket i Nord-Østerdalen levert gode overskudd.

De største eierne er Glommen med 36 prosent og Alvdal Kommune med 16 prosent. Deretter kommer Tolga og Os Sparebank med sju prosent. De resterende 41 prosentene er fordelt på rundt 600 skogeiere.

Automatisering

Grønnimpregneringsanlegget er fullautomatisert, 24/7.

– Mannskapet trenger stort sett bare å sette pakker med det som skal impregneres oppå et flak med trucken og så trykke på en knapp for å fortelle at vogna er klar for henting. Fra da av styrer datasystemet resten, forklarer Voll.

Pakka kommer ut igjen når den er ferdig grønn og har stått lenge nok inne til at den er ferdig fiksert. Jobben består altså i å legge på og deretter ta av.

På Royalbehandlingen har Alvdal nå fått ventebaner. Før hadde de bare ei vogn som måtte fylles og tømmes, mens 14 vogner som står og venter på tur.

De tre Royal-anleggene betjenes av seks ansatte som går skift. Royal Alvdal Hall har en teoretisk produksjonskapasitet på 100 pakker Royal-impregnert virke i døgnet. Hallen er delt i tre: Én hall med en stor tank for ordinær impregnering, én hall med tre tanker for Royal-behandling og én lagerhall. Et "lokomotiv" frakter vognene på skinner mellom 12 stasjoner i hallen. En åpenbar fordel med den nye hallen er at materialene er innendørs i samme anlegg gjennom hele produksjonsprosessen. Man har jevn temperatur og unngår nedbør.

Fargerike eksteriørprodukter

Roar Voll konstaterer at etterspørselen etter Royal har økt hele tiden etter at de begynte med Royal i 2004, som tredje bruk i Norge. De leverer fem farger: Upigmentert, rød, brun, oker og den nye fjellgrå. Fargen grå har vært etterlengtet. De to andre Royal-leverandørene i Norge har lenge tilbudt gråfarge, men nokså forskjellige fra den fjellgrå som nå tilbys fra Alvdal.

– Vi ønsket å finne en gråfarge som lå imellom, forklarer skurlagssjefen.

Det var en prosess å komme fram til den endelige fargen, noe de gjorde sammen med Koppers, som lenge har vært leverandør av de andre fargene.

Nært markedet

Alvdal Skurlags salgsarbeid foregår i all hovedsak mot byggevarekjeder.

– Man må ha kjedeavtaler for å kunne selge, og så skjer dialogen mot de enkelte proffsentrene, forklarer Voll.

De har ikke avtale med alle kjeder. Bygger'n, MesterGruppen og Byggmakker er kjedene som de leverer mest til. Med flere produkter lagerført ute i butikkene, skal logistikkhåndteringen nå bli enklere. Med den nye produksjonshallen faller leveringstiden.

Trelast er en kostbar vare å frakte, og Voll er fornøyd med deres beliggenhet i forhold til det store markedet på det sentrale Østlandet. RV3 er en fin vei. Deres to hovedkonkurrenter (MøreTre og Marnar Bruk) ligger enda lenger fra Oslo.

Alvdal Skurlag kjøper norsk skurlast gjennom Moelven Wood og Timber, men enda større volumer fra Sverige. Eksempelvis fra Siljan.

Levende og vedlikeholdsfritt

Etter utvidelsen har Alvdal Skurlag sju tanker for overflatebehandling. Også de nye ble kjøpt hos danske WTT som er spesialister på anlegg for impregnering og varmebehandling av trevirke.

Gran og furu er naturlig nok de viktigste råvarene. I tillegg kjøres noe malmfuru, både med og uten jernvitrol for å legge farge på.

I beiseanlegget males grankledning i ønsket farge.

– Det er mye farger i det vi driver med, fastslår Voll.

De største konkurrentene er andre Royal-leverandører, impregnert og tradisjonell malt eller beiset grankledning.

Den største fordelen med Royal-behandling er at man med oljebehandlingen får en overflate som holder seg mye bedre, og grunnet transparent behandling man får fram vedstrukturen i treet. Det blir et levende og vakkert fargespill på veggen, og fargepigmentene holder seg bra. En Royal-fasade tåler å bli noe værslitt. Skal man ha en helt homogen overflate, må man male.

– Forbrukere vil gjerne ha et materiale som er vedlikeholdsvennlig. Og kjøper man en ferdig oljet terrasse, unngår du at trevirket fliser opp. Offentlig sektor velger eksempelvis ofte Royal av estetiske hensyn samt lave vedlikeholdskostnader, avslutter Roar Voll.

Artikkelen er hentet fra Treindustrien 3/2017.

Magasinet Treindustrien er et unikt nyhetsforum som leverer ferskt bransjestoff seks ganger i året. Bladets oppgave er å informere hele den trebearbeidende industrien samt omsetningsleddene, om hva som foregår innenfor områdene produksjon, teknikk, økonomi, design, markedsføring og bransjepolitiske spørsmål.

Vil du bli bedre kjent med bladet?
- Last ned bladet elektronisk
- Eller bestill abonnement

Her får du et innblikk i hva vi skriver om

Royalimpregnering er en patentert dobbel prosess hvor man først trykkimpregnerer med et kopper- holdig impregneringsmiddel og deretter tørker i varm olje under vakuum. Oljen kan til- settes pigmenter, og trevirket kan leveres i forskjellige farger: oker, rød, brun eller grå. Behandlingen gjør trevirket vannavisende og mer formstabilt.

Fordelen med royalimpregnerte produkter er at de ikke trenger noen overflatebehandling for å unngå̊ gråning, men vedlikehold med beis, dekkbeis eller maling er nødvendig for å opprettholde beskyttelsen av treoverflaten.

Royal er opprinnelig en svensk oppfinnelse.

Alvdal Skurlags historie:
1955: Alvdal Skurlag AS ble stiftet i som et andelslag med lokale eiere for å ha et lokalt sagbruk som skulle kjøpe sagtømmer fra Nord-Østerdalen.
2004: Startet med Royal-behandling
2010: Saga ble nedlagt og høvling og overflatebehandling av trelast ble ny kjernevirksomhet.
2016-7: Stor investering i ny produksjonshall og nye tanker for Royal-behandling. Ny farge lanseres: fjellgrå

Powered by Labrador CMS