Synlighetstøy sett om natten. (Foto: Blåkläder)
Synlighetsklær sett om dagen. (Foto: Blåkläder)

Bli sett under arbeid i mørket

Om høsten og vinteren er det ekstra viktig at du som arbeider ute, gjør det du kan for å være godt synlig. Her er kravene til synlighetsklær.

Publisert

For førere av tungtransport, anleggsmaskiner og biler kan det være vanskelig å se mennesker som beveger seg langs veier eller på bygg- og anleggsplasser – særlig når det er mørkt, heter det i en pressemelding fra TOOLS.

– På arbeidsplasser med mye trafikk er det viktig å bruke klær som synes godt og som reflekterer, sier Roger von Sundt, produktsjef for personlig verneutstyr og klær i TOOLS.

– Det gjelder hele året og under alle slags forhold, men det er et særlig aktuelt tema nå i vinterhalvåret når det er mørkere ute, forteller han.

Tre klasser synlighet

For synlighetstøy (såkalte Hi-Vis-plagg) er det EU-standarden ISO 20471 (tidligere EN 471) som gjelder. Klesplagg som tilfredsstiller denne standarden har spesielt god synbarhet – både i lys og mørke. Varselplaggene har fluoriserende (selvlysende) stoff og reflekser som oppfyller de klassifiseringskravene som er satt. Plaggene skal også være CE-merket.

Tre klasser synlighetsklær

– Arbeidsklær med høy synlighet deles inn i tre klasser. Forskjellen på de tre klassene går på hvor stor del av den totale overflaten av tøyet som er fluoriserende og reflekterende. Hvert enkelt plagg skal være tydelig merket med hvilken klasse det tilfredsstiller, forklarer von Sundt.

I en del tilfeller kan man kombinere to plagg for å oppnå en høyere klasse. For eksempel vil en bukse i klasse 2 og en jakke i klasse 2 sammen gi synlighetsklasse 3. Men en jakke i klasse 2 og en bukse i klasse 1 gir ikke synlighetsklasse 3. Det er fordi de to plaggene (klasse 1 og 2) sammen ikke har nok fluoriserende materiale for å tilfredsstille klasse 3.

Når skal du bruke hva?

Alle arbeidsplasser er forskjellige og har ulike behov for verneutstyr og bekledning. Derfor finnes dessverre heller ingen klare regler for når du skal benytte klassene av arbeidsklær med høy synlighet.

– Hvilken klasse du skal bruke på ditt arbeidssted bestemmes av arbeidsgiver. Det avhenger av faktorer som hvor stor trafikken på arbeidsplassen er, hvilke typer kjøretøy som benyttes og andre sikkerhetstiltak, sier von Sundt.

Grunnlaget for avgjørelsen om hvilken synlighetsklasse som skal benyttes på arbeidsstedet, bør tas etter en risikovurdering, som arbeidsgiver er pålagt å gjennomføre.

(Pressemelding fra TOOLS)

Magasinet Treindustrien er et unikt nyhetsforum som leverer ferskt bransjestoff seks ganger i året. Bladets oppgave er å informere hele den trebearbeidende industrien samt omsetningsleddene, om hva som foregår innenfor områdene produksjon, teknikk, økonomi, design, markedsføring og bransjepolitiske spørsmål.

Vil du bli bedre kjent med bladet?
- Last ned bladet elektronisk
- Eller bestill abonnement

Her får du et innblikk i hva vi skriver om

Du kan abonnere på trenytt.no sitt ukentlige nyhetsbrev gratis her

Krav til synlighetstøy

Laveste vernenivå: ISO 20471 klasse 1 gir lavest synbarhet av de tre klassene. Kravet til klasse 1 er at plaggene er utstyrt med fluoriserende stoff med en overflate på minst 0,14 m² og reflekser med en overflate på minst 0,10 m². Synlighetstøy i klasse 1 er for bruk i miljøer der det kreves laveste nivå for synlighet.

Mellomste vernenivå: ISO 20471 klasse 2 gir vesentlig bedre synbarhet enn klasse 1, spesielt på dagtid, skumring og tåke. Dette er plagg utstyrt med fluoriserende stoff med en overflate på minst 0,50 m² og reflekser med en overflate på minst 0,13 m².

Høyeste vernenivå: ISO 20471 klasse 3 gir brukeren meget god synbarhet. Dette er synlighetsplagg med fluoriserende vev med en overflate på minst 0,80 m≤ og reflekser med en overflate på minst 0,20 m≤, der det kreves høyeste nivå for synbarhet. Beskyttelsesplagg skal dekke torso og minst ha armer eller lange bukseben. Refleksen skal gå rundt torso og arm eller ben. Minste bredde på refleksen skal være 50 mm. Brukes ofte i nærheten av tett og hurtig trafikk.

(Kilde: TOOLS)

Powered by Labrador CMS