Mest mulig lages i Norge, viser Tor Gustavsen. Uvdal Maskinfabrikk og Moss Jern- og Stanseindustri er hovedleverandører av de mekaniske komponentene. (Foto: Georg Mathisen)

Fikser feil i hele verden

Teknologien er norsk, men kundene er spredt over hele verden. Argos Solutions sørger for feilfrie plater i mer enn 30 land.

Publisert

Tekst: Georg Mathisen

Artikkelen er hentet fra Treindustrien 3/2017.

– I dag har vi 200 systemer i drift, forteller administrerende direktør Tor Gustavsen. Bare ett av dem er i Norge. Ikea er en av de nyeste kundene.

Første overskudd

Argos på Kongsberg begynte for over 20 år siden. En finanskrise, en konkurs og noen tunge år senere begynner det å lysne for teknologibedriften. Tallene fra i fjor forteller om sjudoblet omsetning til 49 millioner kroner og første overskudd siden Løvenskiold, Bergene Holm og Treschow-Fritzøe dro i gang igjen i 2009.

I dag er det Løvenskiold-Vækerø som eier Argos Solutions. Etter flere år med inspeksjon som levebrød er det reparasjonssystemene som står for den største veksten nå.

– Rundt i verden står det folk og ser på platene. Vi erstatter dem med skanner, sier Gustavsen.

– Vi bruker kamera og forskjellige lyskilder i forskjellige vinkler. Med 17 000 bilder i sekundet og laser- og LED-lys som kan skrus av og på veldig kjapt, finner vi feil uansett hvordan de gjemmer seg.

Møbler

Fra spon-, MDF- og råplater gikk Argos videre til gips, og nå er Kongsberg-selskapet på vei inn også på møbler og det dekorative markedet.

I utgangspunktet er Argos et programvareselskap som utvikler avanserte algoritmer for bildebehandlingen, som er avgjørende for hvor gode systemene er til å finne feilene. Så mye som mulig lages i Norge: Uvdal Maskinfabrikk og Moss Jern- og Stanseindustri er de største underleverandørene på mekaniske komponenter til systemene.

– Hos oss bruker vi sponplater når vi bygger hus, men ute i verden brukes de først og fremst i møbelproduksjon. Spon og MDF blir belagt med forskjellige dekorer, og så går de inn for eksempel i Ikea-fabrikkene for å bli møbler, forklarer Gustavsen.

Mange ganger

Helst vil Argos se på den samme platen så mange ganger som mulig. Etter pressen, etter pussemaskinen, etter at den er belagt med papir og inne på møbellinjen. Innen møbelplatene er ferdige, kan det bety opptil sju systemer.

Så langt er det ingen som er kommet ennå, men det er på vei, spesielt med konseptene som de største produsentene tar i bruk.

– Ikea er nesten der. De har skannere etter MDF-pressen, etter pusselinjen og inne på møbellinjen. Da de tok i bruk den første helautomatiske møbellinjen uten manuell inspeksjon, fordi menneskene i pakkelinjen erstattes av roboter, så valgte de Argos i konkurranse med andre leverandører som er betydelig større enn oss, konstaterer Tor Gustavsen.

Teknologien gir kundene alle slags produksjonsdata om overflatefeil slik at de kan optimalisere prosessene underveis og styre fabrikkene med minst mulig utsortering.

Gjør finer bedre

Og nå kommer reparasjonssystemene. Nok en gang er det teknologi som erstatter mennesker. Skannersystemet finner kvisthull og sprekker automatisk, og reparasjonsteknologien reparerer automatisk med fres eller sparkling etter behov. Det er raskere og sikrere enn når det gjøres manuelt, og alle dataene om hvilke feil som repareres, er tilgjengelige slik at produksjonen kan forbedres.

I Finland har UPM, som er Europas største produsent av kryssfiner, installert tre Argos-systemer til å reparere plater. I tillegg til betydelig færre mennesker gir teknologien mulighet for å oppgradere dårligere finer til et produkt med høyere kvalitet. Den økonomiske gevinsten er betydelig.

– Kundene våre spenner fra høykost- til lavkostland. I India, for eksempel, velger de ikke dette for å spare operatør. De gjør det for kvalitet, sier Gustavsen.

Installasjonen av systemet skal være enkel og driftssikkerheten høy. Ombyggingen av linjen som kreves for å installere det, er minimal, mens konkurrentene ifølge Argos-sjefen er avhengige av store ombyggingskostnader for å få inn utstyret sitt.

– Nå er etterspørselen etter reparasjonsteknologien økende. Men vi forventer at dekorative linjer og møbellinjer vil bli det største segmentet fremover. Det er der volummarkedet ligger, sier Tor Gustavsen.

Artikkelen er hentet fra Treindustrien 3/2017.

Magasinet Treindustrien er et unikt nyhetsforum som leverer ferskt bransjestoff seks ganger i året. Bladets oppgave er å informere hele den trebearbeidende industrien samt omsetningsleddene, om hva som foregår innenfor områdene produksjon, teknikk, økonomi, design, markedsføring og bransjepolitiske spørsmål.

Vil du bli bedre kjent med bladet?
- Last ned bladet elektronisk
- Eller bestill abonnement

Her får du et innblikk i hva vi skriver om

Powered by Labrador CMS