Frykten for ny teknologi

LEDER: «Det er automatikk i at mange er redde for forandringer, men det er også automatikk i at skumle forandringer fører til nye muligheter.»

Publisert

Lederartikkelen er hentet fra Treindustrien 6/2019

Verden er blitt digital på en helt annen måte enn den var da vi vokste opp. Jeg sier «vi», for påstanden er like gyldig enten du som leser dette, er 18 eller 80 år.

Fra å være «noe for den som arbeider på kontor» og «noe for akademikerne» gikk digitale løsninger – takket være smarttelefonen – over til å være «noe som alle bruker». Nå mener noen at de er blitt «noe som kan komme til å ta jobben fra oss».

Frykten er nok sannsynligvis sterkt overdrevet. Det er automatikk i at mange er redde for forandringer, men det er også automatikk i at skumle forandringer fører til nye muligheter. Filmen døde ikke da fjernsynet kom, for eksempel. Ikke da videospilleren kom, heller. Eller DVD-spilleren. Eller strømmingen på nett. På samme måte dør hverken treindustrien eller arbeidsplassene i treindustrien i takt med at roboter og kunstig intelligens kommer inn. Robotene er som forrige generasjon maskiner – de tar over de mest repetitive og fysisk tøffeste jobbene. Det som blir igjen, er forhåpentligvis en triveligere og mer spennende hverdag for hver enkelt.

Neste skritt er kunstig intelligens. Da snakker vi ikke bare om programvare på nivå med den som måler stokken og regner ut hvordan du får mest ut av den – men om programmer som analyserer store mengder data, styrer kompliserte operasjoner og lærer underveis. Også den teknologien som kommer inn i industrien nå, vil være en fordel både for samfunnet og bedriften. Det blir fremdeles spennende jobber. De blir bare ikke helt som de var for femti år siden.

Se hva du kan lese om i Treindustrien 6/2019 her

Magasinet Treindustrien er et unikt nyhetsforum som leverer ferskt bransjestoff seks ganger i året. Bladets oppgave er å informere hele den trebearbeidende industrien samt omsetningsleddene, om hva som foregår innenfor områdene produksjon, teknikk, økonomi, design, markedsføring og bransjepolitiske spørsmål.

Vil du bli bedre kjent med bladet?
- Last ned bladet elektronisk
- Eller bestill abonnement

Her får du et innblikk i hva vi skriver om

Powered by Labrador CMS