PRIS: Hagen AS, som blant annet står bak trappen Escalia Osaka, fikk Det gylne Sagblad av Norsk Trevare. Foto: Hagen AS

Hagen AS vant Det Gylne Sagblad

Hagen AS ble kåret til årets bedrift i 2017 og vant med det Norsk Trevares høyeste utmerkelse Det Gylne Sagblad.

Publisert

Lokalforeningsleder i Sogn og Fjordane, Rune Sætren fra Nordvestvinduet AS, mottok prisen på bedriftens vegne under Norsk Trevares årsmøe i Svolvær 9. juni.

Det var mange jevnt gode kandidater som var nominert denne gangen, skriver Norsk Trevare i en pressemelding.

Her er deler av juryens begrunnelse til at bedriften vant den prestisjetunge prisen:

«Hagen har i en årrekke satset på å nå sluttkundene direkte gjennom egne butikker, og har vært ledende i trappebransjen på dette området siden år 2000. I Oslo har Hagen hele 1400 kvm butikk på Skøyen, hvor de har fått med gode partnerbedrifter som Strai, Bang & Olufsen og Parkett og Gulv.

Hagen har gjennom systematisk satsing på LEAN økt produktiviteten betydelig. Hele produksjonen er involvert i daglige forbedringer.

De har også vektlagt å sikre kort responstid på ulike områder. Alt fra å gi kundene tilbud raskt, følge opp tilbud og dersom det er reklamasjoner at dette fikses innen 14 dager – her måles både tidsbruken internt, transport og utbedring på byggeplass. KPI tall på disse og flere andre områder måles ukentlig og er synlig for alle medarbeiderne.

Trapp er krevende – alt er skreddersøm og montasjen skjer i sluttfasen. I 2017 ble Hagen kåret til årets leverandør hos de nasjonale huskjedene Hellvik Hus og Idehus kjeden.

De har vært et godt eksempel når det gjelder rekruttering, samt opplæring og utvikling av mennesker i bedriften. Hagen var en av kandidatene til prisen «Ringer i vannet» i Sogn og Fjordane gjennom sitt arbeid med å inkludere personer som har falt igjennom i arbeidsmarkedet. Hagen har som strategi å utvikle engasjerte medarbeidere som ønsker å bruke sin kunnskap til å skape forbedringer. Dette er en sentral pilar i LEAN arbeidet til Hagen, og er sentralt ikke bare i produksjonen, men også innen salg, kundesenter og montasje.

Hagen har i 2017 også satset betydelig på HMS både i eget hus samt lagt til rette for økt bevissthet og bruk av enkle gode verktøy som montørene som driver selvstendig, nå bruker.

Mange har snakket om å bruke trapperommet til noe. Men siden alle trapper lages på unike mål er det krevende å utvikle standardprodukter. Hagen startet dette arbeidet i 2014, og har involvert eksterne designere. Sammen med Hareide Design har Hagen utviklet Stryntrappa Garderobe, Kontor og Bod. En helhetlig kolleksjon av produkter for å bruke rommet under trappa er unikt – ikke bare i Norge, men i hele Europa. Tilbakemeldingene fra kundene har vært utrolig gode og innsalget har vært godt. Gjennom dette tiltaket utvikler Hagen hele bransjen også ettersom dette gjør trapp til en mer interessant kategori.»

Powered by Labrador CMS