NYTT KONSEPT: Tommy Danielsen og May Britt Askvik fra Maxbo har tro på at den nye gulvutstillingen skal hjelpe kundene med å finne drømmegulvet. Foto: Katrine Lunke

Maxbo med storsatsing på gulv

Kunder som kjøper gulv hos Maxbo skal nå få en ny opplevelse. – Vi skal ta kundene med på en reise for å finne drømmegulvet, sier May Britt Askvik fra Maxbo.

Publisert

To år med planlegging ligger bak det nye konseptet, som nå rulles ut i stormarkedene til Maxbo. Gulvavdelingene blir bygget om, og får utstillinger som skal inspirere og veilede kundene når de skal kjøpe gulv.

– Valg av gulv er en beslutning som nordmenn tar én gang hvert tiende år. Vår erfaring er kundene ønsker å se og kjenne på forskjellige typer gulv før de tar valget. Det gir vi muligheten til nå gjennom den nye utstillingen, sier May Britt Askvik, kategorisjef i Maxbo.

Kompetansevegg

Maxbo kaller nyvinningen for en «kompetansevegg», som handler om å vise fram gulv i et stort format på en pedagogisk måte. Kundene får informasjon og muligheten til å studere ulike typer materialer, sorteringer og farger. Kompetanseveggen gir også et blikk på de siste trendene innen gulv.

– Vi ønsker å ta kundene med på en reise for å finne drømmegulvet. Her skal du ikke behøve å forholde deg til gulv stablet på pall. Ved å gå langs kompetanseveggen, veileder vi deg gjennom beslutningsprosessen mot ditt nye gulv, sier Askvik.

Tatt godt imot

Først ut med å bygge om gulvavdelingen var Maxbo Vækerø i Oslo. Den nye utstillingen ble tatt godt imot av de ansatte, og kundene responderte positivt ved å kjøpe mer gulv enn før.

– Kompetanseveggen skal hjelpe kundene til å orientere seg blant alternativene som finnes på gulv. Den skal også fungere som et verktøy for ansatte når de veileder kundene, sier Askvik.

For å sikre god kundeservice, får de ansatte skikkelig opplæring. Maxbo har også utviklet et E-læringskurs, som skal bidra til å sikre et kompetanseløft internt.

Blomstrer på Alnabru

Tommy Danielsen er gulvekspert på Maxbo Alna i Oslo, og har hjulpet kunder i over fem år med å finne drømmegulvet. Han har troen på at kompetanseveggen er bra for kundene hans.

– Kundene våre er opptatt av egenskapene til de ulike materialene. Og de er opptatt av kvalitet og pris. Folk blir også mer og mer trendbevisste. Jeg opplever at den nye utstillingen er et godt verktøy for kundene, og jeg tror at interessen for gulv kommer til å blomstre med denne, sier Danielsen.

Utrulling i hele landet

Den nye utstillingen er på plass hos Maxbos stormarkeder på Vækerø, Alnabru og Sinsen. De øvrige stormarkedene står nå for tur, og så er planen å rulle ut det nye konseptet til alle Maxbo-butikkene i landet.

– Vi skal være en gulvdestinasjon. Hos Maxbo skal folk komme for å orientere seg blant alle muligheter og trender på gulv, sier Askvik.

Askvik legger til at Maxbo har tatt lignende grep når det gjelder maling. Nytt konsept og ny utstilling skal også gjøre det lettere for kundene å velge malingprodukter. Til sammen dekker avdelingene alt du trenger til gulv, vegger og tak.

Revolusjonerende gulv

Samtidig som Maxbo kommer med en ny måte å presentere gulv på, kommer de med en produktnyhet på gulv. Leverandøren Bjelin kaller gulvet for «revolusjonerende» fordi gulvet har slitestyrken til laminat og følelsen til parkett.

– Dette er herdet tre. Naturlig treverk på toppen, og HDF-kjerne i midten, gjør at dette vil være et meget aktuelt alternativ for mange gulvkjøpere. Vi skal ikke se bort fra at vi her har den nye store trenden innen gulv, sier Askvik.

(Pressemelding)

Powered by Labrador CMS