Buede vinduer er blant spesialitetene til Trond Samuelsen og kollegene på Troll Trevarefabrikk. (Foto: Georg Mathisen)

Reddet bedriften og snudde til pluss

De har slitt for å få endene til å møtes. Men de siste årene har Troll Trevarefabrikk snudd minus til pluss.

Publisert

Denne artikkelen er hentet fra Treindustrien nr 3/2019.

Det er ikke lenge siden de måtte bestemme seg for om de skulle legge ned eller ikke. I 2015 døde daglig leder og deleier Ernst Kristiansen brått. Underskuddet passerte 1,9 millioner kroner av en omsetning på 7,9. Styret ville avvikle. Men den andre eieren, Trond Samuelsen, tok over lederjobben og de andre ansatte gikk inn på eiersiden.

Trond Samuelsen tok over som daglig leder og har styrt fabrikken over på svarte tall i regnskapet. (Foto: Georg Mathisen)

– Nå er vi sju mann her. Vi sliter ennå. Selv om vi hadde sorte tall i 2017 og 2018, er det ikke mer enn så vidt du får frisk luft, sier Samuelsen. Marsjfarten i år er som i fjor, mot 150 000 kroner i pluss.

Kjerneved

Larvik-bedriften er kjent for vinduene sine. – Vi bruker kjerneved eller Accoya og er gode på buede vinduer og spesialvinduer, sier han.

– Dessuten lager vi spesialsprosser. Profilene våre er av den eldre typen som passer for eksempel til sveitservillaer og fine, gamle bygårder i Oslo, forteller kollega Mark Sjuve.

Her er det tett mellom årringene og lang levetid, konstaterer Mark Sjuve. (Foto: Georg Mathisen)

Problemet med å lage spesialvinduer er at mange av de potensielle kundene bare spør etter pris.

Bruksøkonomi

Petter Jensen har passert 25 år på Troll Trevarefabrikk. (Foto: Georg Mathisen)

– Om du må konkurrere med det som kommer fra Polen og Latvia, er det veldig vanskelig når du har norske lønninger. Den eneste bransjen som er beskyttet i Norge, er jo bøndene. Hadde det vært toll på importvarer, så hadde vi kunnet ha 15 mann i arbeid og hatt det fint. I Polen lager de akkurat det samme til en rimeligere penge. Det er ikke samme materialene, men det ser ikke kunden før det har stått i veggen noen år, sier Samuelsen.

– Hadde folk tenkt bruksøkonomi og levetid på vinduene, så ville de sett at kostnaden per leveår sannsynligvis er lavere på et sånt vindu som vi leverer, mener Sjuve. – Jeg tror nok at også de som velger Troll-vinduer i dag, tenker mer på at de får et kvalitetsvindu med flott profil enn på bruksøkonomi.

Glenn Fossum pusser, maler og er medeier. (Foto: Georg Mathisen)

Alt på bestilling

Troll Trevarefabrikk leverer til små forhandlere med tanke på privatmarkedet, og til byggmestere. – Byggmesterne får dårligere og dårligere tid og setter bort alt de skal ha, til forhandlerne. Det betyr hele pakker, og da må vi i stedet selge mer og mer privat, fastslår Trond Samuelsen.

Flere spør etter aluminium, og Troll følger opp. (Foto: Georg Mathisen)

– Så er det noen få som sier at de liker å sette inn vinduer de kan gå god for i stedet for billige som detter ut.

Troll Trevarefabrikk lager alt på bestilling. Hver tredje uke kjører fabrikken ut lister over hva som skal bestilles fra Glassfabrikken i Larvik. Så mates dataene inn og alt kappes som bestilt. Ikke noe produseres for lager. Fra bestilling til levering tar det rundt seks uker.

– Nå har vi også begynt å ta imot ordre på vinduer med aluminium. Det er en nyvinning for oss, og det er en del etterspørsel i markedet. Det gjelder at vi ikke bare henger med, men at vi også begynner å posisjonere oss litt, fastslår Mark Sjuve.

Powered by Labrador CMS