Du er her

Tre gir gjestene ro og fred

Tre gir hotellgjestene i Mjøstårnet ro og fred. – Så er det interessant at du kan stå i attende etasje og se med kikkert på stubben der treet ble hugget, sier Øyvind Frich på Wood Hotel.
Av Georg Mathisen
Publisert 10.07.2019 06:24

Denne artikkelen er hentet fra Treindustrien nr 3/2019.
Her kan du bestille abonnement på bladet.

Møblene er lokale, hotellsjefen er hentet fra Brøttum, og kunsten er fra rett over på den andre siden av Mjøsa. På veggene henger det nemlig tegninger av Eldar Vågan – mannen som i «Feil side av Mjøsa» skrev om hvordan han ville hjem til Toten etter ti år som brumunddøl. Men et forhold til tre, det har han, også:

– Eldar sier jo at på den andre si’a kjenner han hvert et tre og vet hvem som har «hatt seg» under akkurat det treet, smiler Øyvind Frich.


Tre går igjen også i kaféen i første etasje. (Foto: Georg Mathisen)

Mannen bak Wood Hotel er gudbrandsdøl og har følgelig et avslappet forhold til hva som er riktig og feil side av Mjøsa. Tre, derimot, det har han meninger om:

Kortreist

– Tre er med og gir deg en ekstra dimensjon. Byggemetoden gir deg ro og fred her, og så er det veldig norsk. Alt vi gjør, har fokus på at det skal være kortreist. Det har også hatt litt å si i et bærekraftperspektiv hvor politikerne snakker om miljøhensyn. Dette huset her er alt politikerne ønsker, satt ut i praksis, sier han.


Slik ser 18 etasjer tretrapp ut fra toppen. (Foto: Georg Mathisen)

Frich snakker gjerne om hvordan Brumunddal og Moelv har verdens fremste miljø og kunnskap om å bygge alt som har med tre å gjøre. – Her er det mulighet for å eksportere mye kompetanse. Samtidig er dette stedet litt uvirkelig for en kaffekoker fra Dombås, sier han.

Frich’s begynte nemlig med bestefarens melkebu og senere kafé på Dombås og ble til en serie spise- og overnattingssteder land E6 og riksvei 3 mellom Oslo og Trondheim.


Frich’s har stoppesteder hele veien mellom Oslo og Trondheim. Det siste er nok det mest spektakulære. (Foto: Georg Mathisen)

Sjarmert av Buchardt

Det var da Øyvind Frich arbeidet med etterarbeidet etter OL på Lillehammer – med lån som var gitt til hoteller i regionen før OL som skulle betales tilbake i etterkant – at han møtte Arthur Buchardt for første gang.

– Han var den siste som betalte og den eneste som greide å få redusert den avtalte summen. Det viser jo at han er sjarmerende til tusen. Men begge parter var godt fornøyde da vi var ferdige. Senere møttes vi noen ganger, og plutselig en dag ringte Arthur og sa at «du har en gylden mulighet nå – jeg vil gjerne at du skal være med og drive hotellet i verdens høyeste trebygg». Han var veldig opptatt av at jeg kunne E6 og trafikken langs E6. Men også at jeg hadde lokal tilknytning: Jeg har vært representert på Rudshøgda like ved siden 2002, forteller han.


Salgssjef Bjørnar Bråthen (til venstre), hotellsjef Kari K. Liberg og eier Øyvind Frich ønsker velkommen til ro og fred i trehotell. (Foto: Georg Mathisen)

– Verdens mest kjente

Wood Hotel ble ikke noe standard byggeprosjekt der hotellsjefen fikk en dato og overtok nøkkelen. Frich var med på hele prosessen og byggemøtene.

– Det var en veldig lærerik prosess. Arthur var kanskje den eneste som så hvor stort dette kunne bli. Vi andre oppdaget det underveis. Nå har vi delegasjoner her med utenlandske arkitekter, ingeniører og alle som har med bygg og anlegg å gjøre. Bare i januar hadde vi 32 oppslag i de mest kjente avisene i Spania. Det spanske markedet er ikke akkurat noe naturlig sted for Brumunddal å ha oppslag, konstaterer han.


Fra toppen kan du stå med kikkerten og se på stubben etter et av trærne som ble til Mjøstårnet. Inngangspartiet er også preget av skog, viser Frich. (Foto: Georg Mathisen)

Kroatia, Estland, Litauen, Polen, Tyskland og Nederland – medieoppslagene har vært mange. – For tiden er dette det mest kjente norske bygget i verden. Å være med og fronte dette er utrolig, sier Frich.

Siden åpningen 1. mars har Wood Hotel hatt mer eller mindre fullt hus. Det skal ikke være dyrt sammenlignet med konkurrentene.

Ikke bussgrupper

– Vi har gamblet i sommer på at vi ikke skal ta imot bussgrupper. Vi har tatt imot dem som har henvendt seg, men vi har ikke gjort noe spesielt for å få bussgrupper hit. Rett og slett fordi vi tror at hotellet har så høy attraksjonsverdi at veldig mange individuelt reisende har lyst til å bo her. Vi må selge to og et halvt rom til en bussgruppe for å sitte igjen med det samme som om vi selger et rom til et ektepar. Selv med halvt belegg har vi samme omsetningen som om vi skulle ha fullt med busser, forklarer han.


Tre i navnet og tre i disken. Wood Hotel legger ikke skjul på materialbruken. (Foto: Georg Mathisen)

Det kan se ut som gambling, siden mange ikke booker rom før samme dag eller dagen før. Samtidig er matomsetningen dobbelt så høy som budsjettert, og mange har lagt kurs og konferanser til Wood Hotel og Mjøstårnet.

– Vi har etablert oss som et besøkssted og møtested i mjøsregionen, sier Øyvind Frich.


Magasinet Treindustrien er et unikt nyhetsforum som leverer ferskt bransjestoff seks ganger i året. Bladets oppgave er å informere hele den trebearbeidende industrien samt omsetningsleddene, om hva som foregår innenfor områdene produksjon, teknikk, økonomi, design, markedsføring og bransjepolitiske spørsmål.

Vil du bli bedre kjent med bladet?
Last ned bladet elektronisk

Eller bestill abonnement

Her får du et innblikk i hva vi skriver om

Faktaboks

I sommer publiserer vi artikler fra papirutgaven.

Magasinet Treindustrien er et unikt nyhetsforum som leverer ferskt bransjestoff seks ganger i året. Bladets oppgave er å informere hele den trebearbeidende industrien samt omsetningsleddene, om hva som foregår innenfor områdene produksjon, teknikk, økonomi, design, markedsføring og bransjepolitiske spørsmål.

Vil du bli bedre kjent med bladet?

Last ned bladet elektronisk

Eller bestill abonnement

Her får du et innblikk i hva vi skriver om