Trebro på Rena (Moelven)

Vegvesenet vil forby tverrspente dekker i trebruer

Vegvesenet foreslår å forby tverrspente dekker i trebroer. Eksperter stiller seg hoderystende til forslaget, mens entusiastene frykter for fremtiden til tre i bruer, skriver tu.no.

Publisert

De fleste trebroer i Norge, og mange i utlandet, har tverrspente dekker, også kalt spennlaminerte. I tillegg er tverrspente dekker benyttet i en rekke broer som ikke er rene trebroer, men som likevel har dekke av tre. Mange fagfolk betrakter dem som gode og fornuftige konstruksjoner.

Lyttet til skeptikerne

Men også skeptikerne er mange. Nå har Vegdirektoratet lyttet til skeptikerne og foreslår å forby spennlaminerte dekker på riksvegnettet og i broer som krysser riksveger.

Treentusiastene stiller seg hoderystende til det nye utkastet for Håndbok 185, om brokonstruksjoner, som nå er på høring.

Det er i dag anslagsvis godt over 150 kjørebroer i tre i Norge. Senioringeniør Trond Arne Stensby, en av dem med høy kompetanse på trebroer i Statens Vegvesen og broansvarlig for E6 gjennom Gudbrandsdalen, mener det kun er ytterst få som har andre dekker.

Hverken trebroekspert Rune Abrahamsen hos Sweco eller spesialrådgiver Erik Aasheim på Treteknisk ser noen faglig begrunnelse for forslaget om forbud mot tverrspente tredekker.

Les hele saken på tu.no.

Powered by Labrador CMS