Hunton i sterk vekst
Hunton opplevde en betydelig økende etterspørsel i 2020 og passerte 500 millioner kroner med god margin for første gang i historien.
Et solid ROT-marked kombinert med voksende interesse for Huntons trebaserte produkter og løsninger bidro til sterk vekst i hele Norden, skriver selskapet i en pressemelding.
Hunton-konsernet oppnådde totale driftsinntekter på 527 millioner kroner i 2020, som er en økning på 14 prosent fra året før. Selskapets tre- og trefiberbaserte produkter utviklet seg positivt i alle de nordiske markedene og eksportandelen økte til over 31 prosent. EBITDA-resultatet endte på 39 millioner kroner; noe som er en klar forbedring fra året før.
Selskapet skriver videre at salget av Nativo® Trefiberisolasjon utviklet seg positivt gjennom fjoråret, og med en fortsatt sterk vekst har produktet klart å etablere seg som et godt og fornybart alternativ til eksisterende isolasjonsprodukter i markedet.
– Det er med glede og stolthet jeg ser at den solide innsatsen organisasjonen har nedlagt de siste årene nå bærer frukter. Vi har oppnådd å etablere egen produksjon av trefiberisolasjon i Norge og ser at markedet er klart for kortreist og naturlig isolasjon. Alle våre kjerneprodukter opplever robust vekst, faktisk også tiltagende i 2021, sier administrerende direktør Arne Jebsen.
Konsernresultatet ble også i 2020 negativt påvirket av igangkjøringen av den nye fabrikken, men gradvis økende produktivitet kombinert med flere skift i produksjonen gir rom for optimistiske forventninger de kommende årene. Markedsandelen innenfor isolasjonsmarkedet i Norden er fortsatt beskjeden, men gode tilbakemeldinger fra fornøyde kunder gir tro på vekst, forteller Jebsen.
– Økende interesse etter kvalitetsprodukter basert på tre og trefiber og et akselererende fokus på reduksjon av CO2-utslipp i byggebransjen, gjør at fremtidsutsiktene for Huntons produkter er meget gode, sier Arne Jebsen.
(Pressemelding)