Fabrikksjef Peter Lilja (t.v.) og daglig leder Erland Lundby (t.h.) inspiserer de første platene fra den nye massivtreplatelinjen som ble montert i mai ved fabrikken i Hurdal.
Fabrikksjef Peter Lilja (t.v.) og daglig leder Erland Lundby (t.h.) inspiserer de første platene fra den nye massivtreplatelinjen som ble montert i mai ved fabrikken i Hurdal.

Kraftig vekst for Tewo

Termowood, som leverer byggesystemet Tewo i isolert massivtre, opplever kraftig økning i etterspørsel både i Norge og internasjonalt. Nå åpner de for at kundene kan reservere produksjonstid for å være sikret prioritert leveranse.

Publisert

Selskapet opplever en kraftig økning i ordreinngang, og det er særlig to sterke trender nasjonalt og internasjonalt de er godt posisjonert for:

: Stadig flere etterspør det unike byggesystemet Tewo. Her kontrollmåles et element etter bearbeiding i CNC-sag ved elementlinjen som åpnet i fjor høst. Nå kan kundene sikre prioritert levering ved å booke produksjonstid ved fabrikken.
: Stadig flere etterspør det unike byggesystemet Tewo. Her kontrollmåles et element etter bearbeiding i CNC-sag ved elementlinjen som åpnet i fjor høst. Nå kan kundene sikre prioritert levering ved å booke produksjonstid ved fabrikken.

– Tre som byggemateriale tar markedsandeler grunnet fokus på bærekraft og miljø, og industrielt byggeri med robotisering, digitalisering og systemfokus tar markedsandeler fra tradisjonelt byggeri. Det er veldig positivt for oss at stadig flere får øynene opp for vårt unike produkt, sier daglig leder Erland Lundby i en pressemelding.

Åpner for booking av produksjonsdager

Den kraftige veksten gjør at selskapet nå tar grep tidligere enn planlagt for å håndtere den økende etterspørselen.

– For å gi god forutsigbarhet for våre kunder, tilbyr vi nå kunden å booke framtidige produksjonsdager i vår fabrikk slik at de er sikret prioritert levering. I første omgang skjer dette via våre selgere, men på sikt vil vi åpne opp for at dette kan gjøres direkte når ordre er klar, sier Lundby.

Han tok over som daglig leder i Termowood i vår, med mandat å ta selskapet i retning av å bli en profesjonell industriell aktør, og for å kunne håndtere en kraftig økning i leveranser. Grepet som nå tas er et viktig steg i denne retningen, skriver selskapet i meldingen.

Førstemann til mølla

Med på laget har selskapet nettopp fått med Peter Lilja som ny fabrikksjef for fabrikken i Hurdal. Han kommer fra leverandørindustrien for semi conductor-markedet, hvor kvalitetskravene er ekstreme og industrialisering er standard. Nå tar han med seg dette inn i videreutviklingen av Tewo.

– Vårt utgangspunkt er at vi vil skape en best mulig kundeopplevelse med tidlig avklaring av forventet leveringstidspunkt. Samtidig handler det om å legge til rette for forutsigbarhet og best mulig kapasitetsutnyttelse i produksjonen over tid, forklarer Lilja.

Fram til nå har selskapet i perioder hatt overkapasitet, mens det er perioder hvor tilgjengelig kapasitet ikke er høy nok til å kunne levere i henhold til alle ønskede leveringsdatoer.

– Det er aldri gøy å måtte forskyve leveranser, og vår innstilling er at vi alltid skal strekke oss langt for å levere som forventet. I perioder med stor pågang, blir det med vårt system naturlig med førstemann til mølla, forklarer Lilja.

Økt etterspørsel etter industrielt trebyggeri bidrar til kraftig økning i etterspørsel både i Norge og internasjonalt til store og små bygg.
Økt etterspørsel etter industrielt trebyggeri bidrar til kraftig økning i etterspørsel både i Norge og internasjonalt til store og små bygg.

Internasjonale leveranser

I tillegg til økning i etterspørselen i leveranser i Norge, har det for alvor begynt å ta av også internasjonalt. De første prosjektene er allerede levert til Sverige og England, og flere prosjekter ligger klare for leveranse til Danmark og Nederland, hvor TEWO har etablert sertifiserte partnere for salg. I tillegg går de første prosjektene ut til Grønland og Færøyene de neste ukene, og det arbeides med interesse fra USA.

– Vi arbeider med å etablere flere sertifiserte partnere både i Norge og internasjonalt, og tilrettelegger måten vi arbeider på for dette, forteller salgs- og markedssjef Håkon Rognlien.

Målet er at både kunder og partnere vil være positive til forutsigbarheten som bookingen vil gi, og at dette også bidrar til å klargjøre for økning i antall sertifiserte partnere.

(Pressemelding)