Optimera Byggsystemer har nå produksjonssteder på Ilseng, Andebu, Stangeland og Tysnes. (Illustrasjonsfoto: Optimera)
Optimera Byggsystemer har nå produksjonssteder på Ilseng, Andebu, Stangeland og Tysnes. (Illustrasjonsfoto: Optimera)

Nok et sterkt år for Optimera

2016 ble et godt år for hele byggevarebransjen, med en vekst på 5 prosent. Administrerende direktør i Optimera, Asbjørn Vennebo, kan glede seg over en vekst på mer enn det dobbelte enn markedsveksten. Optimera hadde i 2016 en organisk vekst på 11 prosent.

Publisert

Sisteledssalget for Optimera sine kjedekonsepter (inkl. franchisetakere) utgjorde 9,1 milliarder i 2016 mot 7,8 milliarder i 2015, som gir en vekst på nesten 16 prosent, skriver selskapet i en pressemelding. Nøkkeltallene til selskapets egeneide virksomheter viser også gode tall med vekst både på topp- og bunnlinje. (Se faktaboks)

Asbjørn Vennebo
Asbjørn Vennebo

– Det er husbyggere og entreprenører som står for den største delen av veksten, men vi har også hatt god vekst på byggmester- og forbrukermarkedet. Vi har gjennom året hentet inn flere nye forhandlere til kjedekonseptet vårt Montér, sier ddministrerende direktør i Optimera, Asbjørn Vennebo, i meldingen.

Satsing på spesialistkonsepter

Vennebo mener en viktig del av suksessen til selskapet har vært satsningen på og utviklingen av spesialistkonsepter. Det har vært en strategisk satsing å bygge konsepter og tjenester, og ikke bare pushe produkter til lavest mulig pris.

– Spesialistkonseptene for dør og vindu, Prefab og verktøy og festemidler har vært spesielt vellykkede, sier Vennebo.

Optimera fortsatte satsningen på Prefab og styrket sin tilstedeværelse i dette markedet med oppkjøpet av elementfabrikken på Tysnes i 2016. Optimera Byggsystemer har hatt en tydelig og klar vekststrategi og etableringen i Tysnes bidrar til å befeste selskapets posisjon som totalleverandør til både nybygg- og rehabiliteringsmarkedet. Nå har Optimera egne produksjonsanlegg i Andebu, Stangeland, Ilseng og Tysnes.

– Vi har utvidet både kompetanse og kapasitet, så her regner jeg med fortsatt god vekst også de neste årene, sier Vennebo.

Viktig med fagmiljøer

– Innenfor de ulike spesialistområdene er det viktig med egne fagmiljøer fordi det er ulike kompetansekrav og folk på kjøkkensalg versus prefab eller verktøy og festemidler. Vi er en kompetansebedrift og rekrutterer mennesker med spesialistkompetanse. Nå teller vi over 1900 ansatte. Det er disse som drar maskineriet og de skal ha mye av æren for den gode flyten selskapet er i nå, sier Vennebo.

Ledende aktør innen flis

I 2016 ble Optimera også en ledende aktør innen markedet for flis og tilbehør etter oppkjøpet av Flisekompaniet. - Dette oppkjøpet styrket vår posisjon som totalleverandør og produktspesialist og gir gode merverdier for våre kunder. Vi har lykkes med å ta spesialistroller innenfor flere ulike kategorier de siste årene og nå er det viktig å ha fokus på kompetanseoverføring slik at vi rask drar videre i samme retning også innenfor dette forretningsområdet, fortsetter Vennebo.

Det digitale skiftet

Flisekompaniet har i likhet med resten av Optimera rustet seg godt for det digitale skiftet som bransjen nå er inne i. I 2016 ble 3 nye nettbutikker lansert for Flisekompaniet, Optimera og Montérs kunder.

Over lengre tid har Optimera satset hardt på utvikling av digitale løsninger som hjelper kunden med planlegging, prosjektstyring, bestilling og dokumentasjon. Dette har vært en stor suksess og Optimera fremstår i dag som ledende på dette området i sitt marked. Optimera har i tillegg gode integrerte løsninger med sine entreprenør- og husbyggerkunder.

– Når det kommer til digitalisering ligger det et stort uforløst potensiale i byggebransjen og dette blir et viktig fokusområde fremover. Vi kommer til å fortsette satsningen på å utvikle gode digitale løsninger som gjør hverdagen til byggmestere enklere, forteller Vennebo. – Optimera har allerede utviklet det digitale multiverktøyet "MinOptimera", som har blitt tatt godt i mot i markedet. En stadig større del av kundene våre bestiller varene sine på nett enten fra mobil, nettbrett eller pc. Med MinOptimera har kundene både kontor og innkjøpsfunksjonen rett i lomma, sier han.

Fortsatt optimisme for 2017

– 2017 har fortsatt der 2016 sluttet. Vi opplever at det fremdeles er et sterkt behov for nye boliger. Det gir arbeid både for våre kunder og oss, så vi er optimistiske. En stadig sterkere konkurranse om jobbene gjør at vi hele tiden må skjerpe oss. Og det liker vi, avslutter Vennebo.

(Pressemelding)

    Magasinet Treindustrien er et unikt nyhetsforum som leverer ferskt bransjestoff seks ganger i året. Bladets oppgave er å informere hele den trebearbeidende industrien samt omsetningsleddene, om hva som foregår innenfor områdene produksjon, teknikk, økonomi, design, markedsføring og bransjepolitiske spørsmål.

    Vil du bli bedre kjent med bladet?
    - Last ned bladet elektronisk
    - Eller bestill abonnement

    Her får du et innblikk i hva vi skriver om


    Nøkkeltall for egeneide virksomheter i Optimera:

    MNOK

    2016

    2015

    Salg

    7 749

    6 807

    Driftsresultat (EBITA)

    396

    305

    Driftsresultat (EBITA) i %

    5,1%

    4,5%

    Optimera er Norges største aktør innen salg og distribusjon av byggevarer, trelast og interiør med mer enn 160 utsalgssteder og 10 milliarder kroner i omsetning. Virksomheten innbefatter Optimera Proff, Optimera Handel, Optimera Logistikk, Optimera Byggsystemer og kjedene Montér, Flisekompaniet og Byggi.
    Optimera er en del av det internasjonale konsernet Saint-Gobain, som har 170 000 medarbeidere i 67 land og er Europas største distributør av byggevarer.

    Powered by Labrador CMS