Espen Braaten, kjededirektør i Obs BYGG.
Espen Braaten, kjededirektør i Obs BYGG.

Obs BYGG til topps i kundetilfredshet

Både omsetningen og tilfredsheten blant kundene når rekordnivåer for Coops byggevarekjede Obs BYGG.

Publisert

Norsk Kundebarometer

  • Norsk Kundebarometer er et forskningsprosjekt ved Handelshøyskolen BI som hvert år måler tilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere. Kundene får muligheten til å si hva de mener om bedrifter de kjøper varer og tjenester fra.
  • Undersøkelsen er gjennomført av Barcode Intelligence og Norstat Norge i samarbeid med Handelshøyskolen BI.
  • Norstat har på oppdrag fra Norsk Kundebarometer spurt 6320 forbrukere om hvor godt fornøyd de er med bedrifter de er faste kunder hos. Til sammen har disse gitt 15.583 bedriftsvurderinger. Undersøkelsen omfatter til sammen 153 bedrifter som selger varer eller tjenester som betyr mye for folks privatøkonomi.
  • Datainnsamlingsperioden var fra januar til mars 2020.

I den ferske undersøkelsen til Norsk Kundebarometer, lander Obs BYGG på en tilfredshet på 77 poeng, noe som havner i kategorien «svært fornøyde kunder». Etter en vekst på 3 poeng plasserer kjeden seg helt til topps blant byggevarekjedene.

– Dette er en fantastisk anerkjennelse fra kundene, som også er våre eiere. Vi jobber målrettet med å gi kundene den beste handleopplevelsen hos oss, sier kjededirektør Espen Braaten i Obs BYGG.

Undersøkelsen omfatter til sammen 153 bedrifter fra rundt 30 ulike bransjer. Mer enn 6300 forbrukere har fortalt hvor fornøyde de er med bedrifter de kjøper varer og tjenester fra. Kundetilfredshet og lojalitet på en skala fra 0 til 100, der 0 er dårligst og 100 er best. Bedrifter som får mindre enn 60 kundetilfredshetspoeng, har klart misfornøyde kunder. Bedrifter som oppnår mer enn 80 kundetilfredshetspoeng, lykkes med å gjøre kundene sine begeistret.

Ikke bare scorer Obs BYGG høyt blant kundenes tilfredshet om dagen. De samme kundene handler byggevarer som aldri før.

Braaten sier at flere ønsker å gjøre mer selv.

– Vi har fortsatt å ta markedsandeler hittil i år, og kommer til å ta ytterligere markedsandeler utover året, sier han.

(Pressemelding)

Toppliste over byggevarekjeder:

PlassSelskapTilfredshetEndring
1Obs BYGG77+3
2Byggmaker72,4+0,7
3Montér71,7+0,9
4Maxbo70,9-1,9
5XL-Bygg69,5-4,1
6Bygger’n69,31,4
7Byggmax66,4-2,1

Om tallene

Over 80 poeng = Begeistrede kunder

75-80 poeng = Svært fornøyde kunder

70-75 poeng = Fornøyde kunder

60-70 poeng = Likegyldig/ misfornøyde kunder

Under 60 poeng = Svært misfornøyde kunder

(Pressemelding)