Byggmax har gjort sitt beste år noen sinne, og økte omsetningen med 28,7 prosent i 2020.

Rekordår for Byggmax

Gjør-det-selv-kjeden Byggmax har gjort sitt beste år noen sinne, og økte omsetningen med 28,7 prosent i 2020.

Byggmax har opplevd stor pågang i 2020, med 28,7 prosent økning i omsetning. Flere faktorer har skapt et godt marked.

– Tidlig vår, og det faktum at mange fikk tid til hjemmefiksing under nedstengingen av samfunnet har vært viktig. Samtidig ser vi også at Byggmax gjør det bedre enn konsument-markedet ellers i Norge, som har økt ca.20 prosent, forteller Olle Sjölin i en pressemelding. Han er kommersielt ansvarlig for Byggmax Norge.

Vinner i markedet

– Vi har fått økt tillit hos kundene på at vi alltid er best på pris, blant annet gjennom store pristester i pressen. Vi er de eneste med prisgaranti også på tilsvarende produkter, og effekten av dette merkes nå. Vi får også igjen for en langvarig satsing på nettjenester, og da spesielt klikk og hent. Klikk og hent har blitt en kundefavoritt og de opplever at det er raskt og enkelt å handle hos oss, sier Sjölin.

Romslig drive-in og enkle betalingsløsninger driver salget hos Byggmax.

– Nå kan kundene betale direkte fra bilen i en romslig drive-in, og det er jo spesielt relevant nå for varehusene i kommuner med skjerpede koronatiltak, forteller Olle.

Byggmax har opplevd 50 prosent økning i nettbestillinger i 2020. Det gjelder da både hjemlevering og klikk og hent, som alle de 43 varehusene tilbyr.

– På grunn av Norgessommeren satte mange feriebudsjettet rett inn i hus, hytte og hage. På et tidspunkt var det så stor pågang at leverandørene våre var helt tomme for terrassebord. Det har vært et spesielt år og vi er glade for å kunne hjelpe folk å ha noe og henge fingrene i, sier Sjölin.

Tettere på samfunnet

Byggmax forteller at de i 2020 har kommet tettere på samfunnet. Byggmax var tidlig ute med å tilby gratis hjemlevering til alle over 70 år. Dette ble også lagt merke til av justis- og beredskapsminister Monica Mæland.

Det er fint å ha bidratt i dugnaden med gratis hjemlevering, avstand og tilpassede «klikk og hent» varianter. Jeg er overbevist om at vi har gjort en forskjell i samfunnet ved å hjelpe hjemmefiksere med å gjennomføre prosjektene sine, i en tid hvor det å ha noe å gjøre var viktigere for enn noen gang. Personlig er jeg mer stolt av dette enn av de gode resultatene, sier Sjölin.

Nytt år, nye byggeplaner

I fjor bygget gjør-det-selv kjeden tre nye varehus i Norge; i Grimstad, på Notodden og i Vestby. I år kommer enda flere varehus, blant annet i Porsgrunn.

– Uansett hvordan utviklingen tar veien så er vi klare for å tilrettelegge for hjemmefiksing også i 2021. Vi tror at når folk først kommer i gang og blir mer fortrolig med prosjektene hjemme så er terskelen lavere for å gå i gang med nye, og kanskje mer avanserte prosjekter. Jeg tror fikseånden er over landet, og at folk har fått smaken på å gjøre prosjekter i hjemmet selv. Vi går inn i 2021 med en sterkere markedsposisjon og en bra kombinasjon av e-handel og varehus. Vi fortsetter å investere i varehus og e-handel gjennom 2021, for å gjøre det enklere og billigere for alle som gjør byggeprosjektene selv, konkluderer Sjölin.

(Pressemelding)

Powered by Labrador CMS