Klossgeneral i fallende marked
De er spesialister på pynteklosser, men markedet faller i takt med minimalismen. Nå arbeider Sjølingstad Snekkerverksted for å finne flere ben å stå på.
Denne artikkelen er hentet fra Treindustrien nr 3/2019.
Inne på kontoret hans står hodet til Henrik Ibsen laget i tre, i to forskjellige størrelser. – En ren CNC-jobb. Lite grann pussing når den er ferdig, men ellers er det full CNC, forklarer Dan Langhoff.
Minimalisme
Han er andre generasjons klossgeneral i trevarefabrikken på Vigeland i Lindesnes. Faren Knud begynte verkstedet hjemme i garasjen sin på Sjølingstad, midt mellom Vigeland og Mandal,for rundt 25 år siden.
Hodet til Ibsen er et godt eksempel på utfordringene som Sjølingstad Snekkerverksted må finne en løsning på: Nye produkter som kan holde produksjonen oppe og gi bedre inntjening.
– Ryggraden vår har vært, og er til dels ennå, pynteklosser. Både utvendig og innvendig. Det er et marked som har vært i fall de siste årene, på grunn av moten, spesielt innvendig, forteller Langhoff. Det er minimalismen som fører med seg at færre vil ha pynteklosser.
Tjener ikke penger
– Det er ikke samme volumet lenger. Vi har greit med jobb fremdeles, men det er veldig vanskelig å tjene penger, sier sjefen og hovedeieren. 2014 var siste året med overskudd. I fjor havnet resultatet før skatt på minus 593 000 kroner av en omsetning på 9,3 millioner.
– Vi lager litt trapper for lokalmarkedet, og vi er underleverandør på forskjellige ting til blant andre Alloc og Nordic Door. Så har vi laget litt geværkolber opp gjennom årene. Ellers tar vi innredningsoppdrag og spesialoppdrag, slik som for eksempel modellen til Ibsenmuseet i Skien. Vi stiller med god kunnskap for spesialoppdrag som kan kjøres på CNC, sier Langhoff.
Prekuttet
Nå arbeider Sjølingstad Snekkerverksted med prekuttet vindusomramming. – Vi kjører et prosjekt på å utvikle programvare for å gjøre det mer effektivt, slik at vi kan beregne hvor lange de forskjellige bitene skal være og sampakke dem. Så kan byggmesteren bare ta en pakke ute på byggeplassen og se at «denne hører til vindu V3», forklarer han.
På klossene er det byggevarekjedene som er hovedkundene. Derfra handler både proffer som skal bygge nytt og private som skal pusse opp.
– Vi har vel erfart at vi gjør det bedre med pynteklossene i perioder hvor det er mindre nybygg og større rot-marked. I hvert fall de innvendige klossene går mest til oppussing, sier han.
Spesialprodusere
– Vi prøver hele tiden å skaffe inn jobber, men det trengs jo en omlegging av selve bedriften. Fra at du har serieprodusert til lager, trenger du litt annet mannskap hvis du skal spesialprodusere alt. Med maskinparken har vi tenkt hele tiden at den skal kunne gjøre andre ting, også, forteller Dan Langhoff.
Sjølingstad Snekkerverksted har 16 ansatte fordelt på ti årsverk. Omsetningen har vært over 14 millioner, mens han regner med at volumet var tre ganger så stort for ti år siden som i dag.