Den spesialdesignede høvelbenken og spileveggen i inngangspartiet gir et signal om hva Henrik-sen Snekkeri holder på med. – Høvelbenken kan brukes, bedyrer Ivar Grødal – og bak et «knus glasset i tilfelle krise»-glass i brannalarm-stil står høvelen.
Den spesialdesignede høvelbenken og spileveggen i inngangspartiet gir et signal om hva Henrik-sen Snekkeri holder på med. – Høvelbenken kan brukes, bedyrer Ivar Grødal – og bak et «knus glasset i tilfelle krise»-glass i brannalarm-stil står høvelen.

Snekkeri uten produkter

– Det er kompetansen som er produktet vårt, sier Ivar Grødal. Sjefen på Henriksen Snekkeri omtaler bedriften som en designfabrikk.

Publisert

Fra papirutgaven

I sommer publiserer vi reportasjer fra papirutgaven.

Vil du lese flere reportasjer fra Treindustrien, kan du bestille abonnement her.

Han er industridesigneren som tok over etter møbelsnekkeren og utvidet med mye mer enn bare møbler. – Det er litt for avgrenset å si at vi driver snekkeri, konstaterer Grødal.

Etter at han var ferdig med mastergraden og kom hjem til Norge, ble det mer og mer interiør. Han leide Henriksen Snekkeri til å lage ting som han tegnet. Slik oppdaget de at han hadde et nettverk av kunder som snekkeriet ikke hadde. Det endte med at han begynte i bedriften, og etter hvert tok han og kollega og salgsansvarlig Kristian Martin Christensen over hele virksomheten.

Verksmester Armin Schäfer og kollegene i produksjonen har hver sin faste plass og følger hvert enkelt produkt fra start til mål.
Verksmester Armin Schäfer og kollegene i produksjonen har hver sin faste plass og følger hvert enkelt produkt fra start til mål.

Tredoblet

– Da var det nesten kroken på døra, tom kasse og ingen ordre, sier han. Siden den tid har arendalsbedriften tredoblet omsetningen og doblet tallet på ansatte. Nå har de passert 20, og alle i produksjonen har fagbrev som møbelsnekkere. Nye lokaler er det også blitt.

I den store sirkelen skal det monteres en lampe. Jo sprøere og vanskeligere, jo større er sjansen for at Henriksen Snekkeri får jobben, mener Ivar Grødal.
I den store sirkelen skal det monteres en lampe. Jo sprøere og vanskeligere, jo større er sjansen for at Henriksen Snekkeri får jobben, mener Ivar Grødal.

– Å bygge et nytt bygg, da er det godt man ikke vet hva man går til. Det har tatt mye krefter. Produksjonen lå nede i halvannen måned, og det året var litt tungt, sier Ivar Grødal.

I 2019 forteller han også om hvordan noen prosjekter gikk på trynet. Blant annet en hytte for Petter Stordalen som Henriksen ikke fikk sluttoppgjøret for.

– Forferdelig irriterende når du fakturerer gjennom en entreprenør, og så går entreprenøren konkurs. Vi sa fra at byggherren kunne holde igjen sluttoppgjøret, men det gjorde de ikke. Og så var det Asker kommune som ikke ville betale Trio Entreprenør. Så knelte entreprenøren fordi de ikke fikk sluttoppgjøret av kommunen og rettssaken tok så lang tid. Det gikk ut over oss som underentreprenør. Det er skummelt når det ikke skyldes at vi gjør det dårlig, men at det er ting utenfor vår kontroll som oppstår, sier han.

Arkitekttillit

Men jevnt over har det gått bra. Også i koronaåret. De ansatte bor i Norge og har ikke måttet i karantene. Når snekkeriets egne folk er med ute og monterer, reiser de i hver sin bil og bor på hvert sitt rom.

I dag er det tilliten hos arkitektene som gjør at det går bra for Henriksen Snekkeri.

Ingen samlebånd hos Henriksen Snekkeri i Arendal.
Ingen samlebånd hos Henriksen Snekkeri i Arendal.

– De vet hvordan vi løser ting og at vi holder høy kvalitet på det vi holder på med. Noen større arkitektkontorer kommer igjen og igjen med oppdrag. Vi er ikke billigst, men i anbudskonkurranser får vi poeng for kompetanse, erfaring og kvalitet. Det er litt for avgrenset å si at vi driver snekkeri. Det hender jeg må si at det vi driver, er en designfabrikk.

Kjente kunder

Grødal forteller om skreddersydde innredninger til bank og bibliotek og mange år med leveranser til Stortinget, kunder som Deichmanske, Operaen og Historisk museum. Noen få privatkunder, men mest til bedrifter og det offentlige.

– Vi har ingen produkter, rett og slett. Vårt produkt er vår kompetanse. Det vi har brukt mye tid på, er å utvikle kompetanse internt, sier han.

3D-modellerer

3D-modellering er et stikkord. I fjor åpnet Nord-Odal bibliotek. Henriksen Snekkeri leverte spilehimling og innredning. – Hele huset er amøbeformet. Vi kunne ikke gå der og kontrollmåle. Vi tok sjansen på å få BIM fra arkitekten og lage nøyaktig etter den, tok ut kakestykker, la inn i arkitektens underlag disse labankene som vi trenger selv for å modellere, freste ut og kjørte elementer. Nå henger det 700 kvadratmeter i taket der og bølger seg, sier Grødal.

Til det nye biblioteket i Nord-Odal ble alt laget rett fra arkitektens BIM-modell, uten mulighet til å kontrollmåle.
Til det nye biblioteket i Nord-Odal ble alt laget rett fra arkitektens BIM-modell, uten mulighet til å kontrollmåle.

Biblioteket er bygd i massivtre og limtre. – Vegger og bærende konstruksjoner er også CNC-lagd. Da har du ikke annet å forholde deg til. Du må produsere etter tegning. Du vil aldri klare å kontrollmåle buene og bøyningene, så vi hadde ikke noe valg, konstaterer han.

Tørr gran og eik

Spennende var det også å bruke gran og å få den tørr nok. – Granbransjen er ikke vant til å levere til møbelbransjen, men vi fikk elementer som tørket veldig godt ned, ifølge Grødal.

Han vil også gjerne være med på det nye regjeringskvartalet, men ikke før det kommer til innredningen.

I den grad det er noe materiale som går igjen, er det eik – her en 3D-fasettvegg på Jakhelln Brygge i Bodø.
I den grad det er noe materiale som går igjen, er det eik – her en 3D-fasettvegg på Jakhelln Brygge i Bodø.

Han forteller om Økern portal og om Ruseløkkveien 26 i Oslo der det skal leveres til leietagere med sju forskjellige interiørarkitekter. Noen steder selger snekkeriet seg inn til entreprenøren, men det hjelper godt at interiørarkitektene anbefaler bedriften. – Jo sprøere og vanskelige ting de tegner, jo større er sjansen for at vi kanskje får jobben, mener han.

Arendalsbedriften arbeider med svært mange forskjellige materialer. – Alle skal ha noe nytt og eget hele tiden. Det som går igjen, er eik, og nå har vi flere prosjekter med valnøtt – men vi har også hatt rødbeiset furu, smiler sjefen.

– De som står i produksjonen, synes det er gøy når det kommer spennende ting. Det er ikke mye rutineproduksjon her. Vi har ikke samlebånd; vi har strukturert det slik at én har ansvaret for hele produksjonen og følger produktet hele veien. Vi har flere som gjør CNC, vi har eget tegnerom ute i produksjonen – det eneste som bare én gjør, er lakkering, forteller Ivar Grødal.

Powered by Labrador CMS