Daglig leder Ken Ove Nyhus på Land Sag og Høvleri konsentrerer seg om materialer til paller, potetkasser og annen treemballasje.
Daglig leder Ken Ove Nyhus på Land Sag og Høvleri konsentrerer seg om materialer til paller, potetkasser og annen treemballasje.

Netthandel gir pallesuksess

Når netthandelen går til himmels, blir det mer å gjøre for Land Sag og Høvleri. Det 100-årige sagbruket leverer materialer til paller.

Publisert

Fra papirutgaven

I sommer publiserer vi reportasjer fra papirutgaven.

Vil du lese flere reportasjer fra Treindustrien, kan du bestille abonnement her.

– Det går mye mer engangspaller når netthandelen går til himmels, fastslår Ken Ove Nyhus. Sjefen på Land Sag og Høvleri har snudd en konkursrammet bedrift. Det siste året har stengte butikker gitt ekstra drahjelp.

Konkurs i 2013

– Lars Trygve Sæle i Sæle Sag kjøpte opp konkursboet i 2013. Han fikk med seg 63 andre eiere. De fem første årene gikk det fryktelig dårlig, forteller Nyhus. Han begynte i 2019, og siden har det gått veldig bra. Nå er snuoperasjonen unnagjort og Nyhus selv begynner i ny jobb i august som sjef for Opplandske Betong.

– Vi har gjort om en del på interne prosesser og funnet flaskehalser. Så handler det om kundefokus og om en kultur i organisasjonen som er totalt endret. Vi er ekstremt opptatt av hva kundene vil ha og når de vil ha det – ikke av hva vi synes er morsomt å lage, beskriver Ken Ove Nyhus.

I år skal omsetningen øke fra 27 til 34 millioner kroner, forteller Nyhus.
I år skal omsetningen øke fra 27 til 34 millioner kroner, forteller Nyhus.

Dermed har sagbruket ved Randsfjorden opplevd hvordan noen gamle kunder er blitt mye større, mens andre har falt ut. – Vi selger oss ikke inn på pris lenger, sier han.

Mer verdt

Og det de selger, er mest emballasje:

– Vi leverer materialer; vi lager ikke paller eller kasser selv. Det er alltid noen som skal sette opp en garasje eller en låve, men det meste vi lager, er til treemballasjesegmentet. Det er en fordel for skogeieren at vi tar ut palletømmeret, sier Nyhus.

– Fem til sju prosent av det beste massevirket blir palletømmer i stedet. Det gir bedre avkastning enn om det skulle gått rett til massevirke. Det legger igjen høyere verdiskapning gjennom hele verdikjeden.

Nærområdet

Tømmeret kommer fra nærområdet. I snitt fraktes det 41 kilometer til sagbruket på Odnes sør for Dokka. Noe kommer fra Valdres, noe fra gjøviksiden, men transportkostnadene holdes lave. Det er fristende å få tømmer fra Hemsedal, men det vil ikke Land Sag og Høvleri ha. Det blir for langt.

Dagens Land Sag og Høvleri var en gang Norges største sagbruk, og lokalene er stort sett de samme.
Dagens Land Sag og Høvleri var en gang Norges største sagbruk, og lokalene er stort sett de samme.

– Vi greier ikke å lage nok. Etterspørselen er betydelig høyere enn vi klarer å dekke. Måten vi har løst det på, er at vi tar vare på de gode, gamle kundene som var før oppgangstiden og skal være etter oppgangstiden, og så takker vi nei til alle andre, sier Nyhus, som forteller om kunder fra mesteparten av Sør-Norge.

I år skal Land Sag og Høvleri sage 34 000 kubikk og budsjetterer med en omsetning på 34 millioner kroner. Tømmer er det mer enn nok av. Sjefen beskriver et marked som flommer over av massevirke, mens det er manko på sagtømmer.

– 61 av de 64 eierne våre er lokale skogeiere og bønder, og vi tar bare tømmer som er PEFC-godkjent, forteller Nyhus. Han leverer flis videre til Hunton, og da er PEFC-sertifiseringen viktig. – Vi er en av seks leverandører av industriflis til Hunton.

100-åring

Gamle Land Sag har en turbulent historie. I år er det 100 år siden starten. – På 1960-tallet var dette landets største sagbruk, med over 100 mann i arbeid, forteller dagens leder. Nå er de 13. – De skar litt mer den gangen, men ikke fryktelig mye. 45–50 000 kubikk på det meste. Lokalitetene er mer eller mindre de samme, sier han.

Det betyr litt mye interntransport og en rekkefølge som ikke er ideell, men det er det lite å få gjort med. – Takket være utrolig dyktige ansatte som er gode på å få ting gjort, har vi fått snudd dette her og fått skikkelig fart på skuta, sier Ken Ove Nyhus.

Powered by Labrador CMS