Hunton dømt for feilaktig markedsføring i Sverige

Den svenske bransjeforeningen for mineralullisoleringer, Swedisol, stevnet Hunton for feilaktig og villedende markedsføring av trefiberisolering.

Publisert

Huntons markedsføring gir inntrykk av at trefiberisolasjon er mer miljøvennlig, fuktsikker og mer brannsikker enn mineralullisolasjon, men dette finnes det ikke grunnlag for å hevde, ifølge patent- og markedsretten i Sverige.

Det skriver woodnet.se.

Følgende påstander har retten slått fast at Hunton ikke lenger kan bruke i markedsføring av trefiberisolasjon:

«Ved å bruke Hunton Nativo trefiberisolasjon , bidrar du til redusere CO2 og andre klimagassutslipp»

« Hunton Nativo trefiberisolasjon er en miljøvennlig isolasjon.»

« Trefibermaterialer forkulles på overflaten mens mineralull smelter. Mineralull vil derfor forsvinne (smelte bort) under et brannforløp, og eksponere andre konstruksjonsdeler for flammene mye tidligere enn trefiberisolasjon vil gjøre. »

« Nativo Trefiberisolasjon er ikke like avhengig av en tett indre dampbarriere som mineralullisolasjon.»

Hvis Hunton likevel velger å bruke noen av disse påstandene i sin markedsføring, må de betale en bot på 2 millioner kroner.

Arne Jebsen, administrerende direktør i Hunton, uttaler til woodnet.se at det i denne saken har vært David mot Goliat.

– Hunton er opptatt av å kommunisere riktig i markedsføringen, og vi aksepterer at retten har konkludert med vi gikk for langt i viss markedsføring. Vi mener imidlertid det er unødvendig at industrigigantene innen mineralull skal saksøke oss som en liten alternativ leverandør, som står for en marginal del av totalmarkedet, sier han til woodnet.se.

Les mer om saken på woodnet.se