Følger ikke opp pratet

LEDERARTIKKEL: Politikerne snakker varmt om hvor viktig det er å bygge mer med tre. Altfor mange ganger blir det bare prat. Viljen til å følge opp mangler når de må fatte noen vedtak selv.

Publisert

Da tenker vi ikke på Drammen kommune, som ber staten bygge i tre i Drammen, men ikke vil gjøre det samme selv. Selv om vi gjerne kunne pekt på dem, også. Nei, nå er det staten og den manglende viljen til å legge til rette for tømmertransport og godstog vi snakker om.

Det hjelper lite å sitte godt og varmt på møterom eller hjemmekontor og snakke pent om å bygge med tre når politikerne ikke samtidig vil sørge for at dette treet kan fraktes enkelt, effektivt og miljøvennlig hele veien fra skogen til byggeplassen.

Egentlig skulle Stortinget bruke 300 millioner kroner på å utbedre flaskehalser på fylkesveinettet. Det såkalte bruprogrammet. Hvis regjeringen får det som den vil i statsbudsjettet, så kommer under kvarte summen til å være bevilget når det står igjen to av de seks årene i bruprogrammet.

Jernbane er alle enige om å snakke om at de skal satse på, men det gjelder persontransport. Den delen av togtrafikken som grønnvaskede Oslo-pendlere ikke ser – den som gjør det mulig å få mer tungtransport over fra vei til bane – den blir det heller ikke brukt penger på. Det hjelper lite å sitte godt og varmt på møterom eller hjemmekontor og snakke pent om å bygge med tre når politikerne ikke samtidig vil sørge for at dette treet kan fraktes enkelt, effektivt og miljøvennlig hele veien fra skogen til byggeplassen.

Det skader heller ikke å tenke litt på at i kriseåret 2020 vil det å fjerne flaskehalser på veiene og legge til rette for godstransport, faktisk hjelpe bygge- og anleggsnæringen med å holde hjulene i gang. Det er billigere å sørge for at arbeidsplassene kan klare seg selv enn å kaste koronapenger etter dem som må stenge.