Heidi Finstad, administrerende direktør i Treindustrien. (Foto: Treindustrien)

– Fantastiske nyheter for norsk treindustri

Regjeringen vil åpne for modulvogntog på tømmerveinettet. – Dette er fantastiske nyheter, jubler administrerende direktør Heidi Finstad i Treindustrien.

Publisert

Samferdselsdepartementet kunngjorde i går at regjeringen ønsker å utvide modulveinettet til også å omfatte tømmerveinettet.

– Det vil gi næringslivet mulighet til å kjøre på vesentlig flere veier - med stor gevinst for samfunnet, sa samferdselsminister Jon Georg Dale i en pressemelding.

Forslaget vil bli sendt til høring ved årsskiftet 2019/2020.

– Nesten ikke til å tro

Treindustrien var ikke sen med å juble for forslaget. Bransjeorganisasjonen har i en årrekke jobbet for å få effekt av modulvogntogordningen. Ved å ta i bruk modulvogntog får man med mer last per transport, framhever Heidi Finstad. Det gir store kostnadsbesparelser og miljømessig gevinst ved at man får færre vogntog på veiene.

– Det er nesten ikke til å tro at samferdselsministeren nå vil åpne for modulvogntog på tømmerveinettet. Det er dette næringen har bedt om helt siden 2014. Vi har brukt enorme ressurser på dette, og er selvfølgelig veldig fornøyd med at det nå ser ut til endelig å ha løsnet, sier Finstad.

Store konkurranseulemper

Testkjøring av modulvogntog ved Gausdal Bruvoll i januar 201. (Foto: Treindustrien)

Selv om modulvogntog ble tillatt i 2014 har det vært en lang vei fram for næringslivet for å få effekt av ordningen. En av utfordringene har vært at regelverket har lagt til grunn en type vogntog som ikke er tilpasset norske veier. I tillegg må hver veistrekning åpnes for seg, påpeker Finstad.

– Veistrekninger fra industri og ut til hovedveinettet har forblitt stengt, og det har ført til store konkurranseulemper for norske produsenter, og millioner av kroner i kostnader som kunne vært spart. Det har vært helt uforståelig for næringen at man ikke har kunnet åpne for modulvogntog type 1 på tømmerveinettet da disse har nesten like egenskaper som tømmervogntog, som har kjørt på norske veier i flere år, sier Finstad.

Mange viktige strekninger blir tilgjengelige

Ved å utvide modulvegnettet til også å omfatte tømmerveinettet for modulvogntog type 1 og 2, vil konkurranseevnen til norsk treindustri styrkes, mener Finstad.

– Dette er den typen vogntog næringen ønsker å ta i bruk, så dette er helt i tråd med det næringen har bedt om siden 2014. Ved å åpne for disse modulvogntogene på tømmerveinettet vil mange viktige strekninger bli tilgjengelige for denne typen kjøretøy. Vi er glade for at det nå endelig skjer noe og for at samferdselsministeren tar tak for styrke næringslivets konkurranseevne, sier Finstad.

(Pressemelding)

Magasinet Treindustrien er et unikt nyhetsforum som leverer ferskt bransjestoff seks ganger i året. Bladets oppgave er å informere hele den trebearbeidende industrien samt omsetningsleddene, om hva som foregår innenfor områdene produksjon, teknikk, økonomi, design, markedsføring og bransjepolitiske spørsmål.

Vil du bli bedre kjent med bladet?
Last ned bladet elektronisk

Eller bestill abonnement

Her får du et innblikk i hva vi skriver om

Powered by Labrador CMS