Nærmer seg flaske av trefiber

Ringnes-eier Carlsberg har tatt et ytterligere skritt i arbeidet med å utvikle verdens første ølflaske laget av trefiber.

Publisert

Fredag 11. oktober gikk selskapet gjennom status for innovasjonsprosessen for utviklingen av trefiberflasken som har pågått siden 2015. To nye prototyper ble presentert – og for første gang med øl på flasken. Målet er å utvikle en flaske som er laget av 100 prosent bærekraftig fremstilt trefiber, og som samtidig er både er 100% biobasert og fullstendig resirkulerbar.

Målet er 100% biobasert flaske

Den ene prototypen som ble presentert inneholder en tynn resirkulert PET-polymerfilmhinne på innsiden, mens den andre har et tilsvarende lag av 100% biobasert PEF-polymerfilm. Disse prototypene blir viktige i det videre utviklingsarbeidet, men Carlsberg legger ikke skjul på at deres ultimate ambisjon er en 100% biobasert flaske uten polymerer.

Green Fiber Bottle

Carlsberg sparket i gang prosjektet for å utvikle en flaske laget av bærekraftige trevirkefibre, 'Green Fiber Bottle', i 2015 sammen med innovasjonseksperter fra selskaet ecoXpac, emballasjefirmaet BillerudKorsnäs, og post-doktorgradsforskere fra det danske tekniske universitetet, støttet av Innovation Fund Denmark. Dette samarbeidet resulterte i etableringen av Paboco®, Paper Bottle Company - et joint venture mellom BillerudKorsnäs og flaskeproduksjonsspesialisten Alpla. Fremover vil også andre globale selskaper ta del i utviklingen av den nye teknologien.

Karbonnøytrale innen 2030

For Carlsberg og Ringnes er dette arbeidet en naturlig del bærekraftsprogrammet Together Towards ZERO – som blant annet inkluderer en forpliktelse om alle bryggeriene skal være karbonnøytrale innen 2030. I samme periode skal det totale karbonavtrykket til det globale konsernet reduseres med 30 prosent Ringnes ligger godt an i dette arbeidet, og selskapet har som mål å bli karbonnøytrale ved alle selskapets produksjonsanlegg i løpet av 2020.

(Pressemelding)

Magasinet Treindustrien er et unikt nyhetsforum som leverer ferskt bransjestoff seks ganger i året. Bladets oppgave er å informere hele den trebearbeidende industrien samt omsetningsleddene, om hva som foregår innenfor områdene produksjon, teknikk, økonomi, design, markedsføring og bransjepolitiske spørsmål.

Vil du bli bedre kjent med bladet?
- Last ned bladet elektronisk
- Eller bestill abonnement

Her får du et innblikk i hva vi skriver om

Powered by Labrador CMS