arne.jpg

Møbelkonferansen 2009: Som verden ser dere.

Høy kvalitet, funksjonaliteten er viktigere enn design, gode på ergonomi. Tradisjonelle, lite kjent og usynlige.

Publisert

Blant temaene under årets møbelkonferanse var norske møblers omdømme i utlandet, kritikken som rettes er at vi ikke har noen kjente designer navn i front. På bilde holder, Erling Dokk Holm ved Arkitekthøyskolen et innspill om trender i norsk møbeldesign og stilte blant annet spørsmål hvorfor Arne Jacobsen er kjent, mens Øivind Iversen ikke er like kjent.Foto: Jan Glendrage

I bunn og grunn viste møbelindustriens omdømmeundersøkelse viste at norske møblers rykte og opplevelse kan bli enda bedre. Det er Innovasjon Norge og Burson –Marsteller som har gjennomført undersøkelsen på oppdrag for Møbelindustrien. Til sammen er de viktigste målgruppene i 16 land spurt, med totalt åtte respondenter per land.

Top of the mind

Seniorrådgiver i Burson –Marsteller, Jan Glendrage, uttrykker at det som er fremst i pannelappen ute i verden om norske møbler er.

– De er svært lite synlige, de mangler en tydelig profil og de mangler trekkraft fra kjente designernavn.

I tillegg gjør de svært lite tilpasninger til lokalmarkedet.

På den positive siden oppleves landet å levere kvalitetsmøbler som preges av funksjonalitet og komfort, fremfor design. Ergonomi, tre, laminat og naturmaterialer er også positivt for bransjen.

Bruke Norge

Hva som assosieres med Norge er også et av punktene undersøkelsen har sett på. Landet i seg selv nyter godt av et positivt omdømme. Men alene er ikke det godt nok til å utløse en beslutning om møbelkjøp.

– Det er gode assosiasjoner til Norge som kan brukes i en markedsføringsstrategi, forteller Glendrage, men disse ikke i bruk i dag.

Møbel som merkevare

Undersøkelsen viser at det er spredning i hvordan norske møbler oppfattes der ute i verden. Glendrage forteller at, i noen markeder oppfattes vi som minimalistiske, mens i andre som kjedelige, bondske og lite innovative. Vi er mer tradisjonelle enn trendy og det er kun entusiastene som kjenner til norske møbeldesignere. Møbelindustrien assosieres meste med stoler og sittemøbler. Og en stor pluss i boka er den høye kvaliteten og lange levetiden.

– Som personbeskrivelse, er dere ” good looking, but not smashing” (pen, men ikke vakker, red.anm.), uttrykker seniorrådgiveren.

Når det gjelder produsentene hadde Glendrage dette å si:

– Veldig mange av tilbakemeldingene vise at dere oppfattes som å være dårlig på fleksibilitet, og mangler kunnskap om de lokalmarkedene. Det skaper et bilde av at dere er arrogante og oppleves som lite lydhøre.

På den positive siden oppleves leverandørene som pålitelige.

Styrk markedsføringen

Anbefalingene som rapporten legger opp til er at de burde samordne sin innsats utad.

– Det er ikke naboen i Sykkylven som er hovedkonkurrenten i utenlandsmarkedet.

I tillegg må de gode historiene fortelles, både om leverandøren, designere og produktene:

– De gode historiene må frem. Dere må selge produktet med følelser, og ikke bare med merkelappen.

Relaterte artikler

    Powered by Labrador CMS