9 av 10 mener design er viktig
Nesten 9 av 10 norske næringslivsledere mener designsatsing er viktig for norsk næringsliv i tiden fremover.
En undersøkelse foretatt blant 100 norske bedriftsledere viser at næringslivet er med på notene. Hele 87 prosent av bedriftslederne, som alle jobber i store norske bedrifter, mener at design er viktig for landets næringsliv. I undersøkelsen, som er foretatt av Medialect på vegne av Norsk Designråd, svarer 77 prosent at design er viktig også for deres egen bedrift, skriver Norsk Designråd i en pressemelding.
Men innovasjonsgraden i norsk næringsliv er lav. En innovasjonsundersøkelse fra Statistisk sentralbyrå avdekker at bare 11 prosent av norske bedrifter introduserte et produkt eller en tjeneste i 2007 som var ny for markedet. Den norske innovasjonsgraden er dermed tre ganger lavere enn for eksempel innovasjonsgraden i England.
– Mange har fått med seg at design er viktig for verdiskaping og konkurransekraft, og det er bra. Nå gjenstår det å omsette ord i handling. Noen norske bedrifter har kommet svært langt, men mange ligger dessverre i bakleksa, sier administrerende direktør Jan R. Stavik i Norsk Designråd.
Kvinnene bestemmer
Imidlertid er finnes det også bedrifter i Norge som tar innovasjon på alvor. Tradisjonsrike Jøtul har laget ovner i over 150 år, og har de siste årene jobbet sammen med designselskapet Hareide Designmill.
– Designerne samarbeider tett med vår markedsavdeling og produktutviklingsavdeling for å få fram nye produkter, sier René Christensen, markedsdirektør i Jøtul.
Han forteller at Jøtul gjennom mange år har jobbet med design, men det hele tok en ny vending i 2002. En undersøkelse blant vedovnkjøpere avslørte at beslutningstagerne nesten alltid var kvinner.
Han konstaterer at vedovnen har gått fra å være en varmekilde, til også å bli et møbel. – Dette er noe vi tar mye hensyn til når vi utvikler nye ovner.
Tredoblet salget
I 2006 lanserte Jøtul sin karakteristiske 370-serie med vedovner. Planen var å selge for 20 millioner kroner i løpet av første halvår, men salget stoppet ikke opp før på 60 millioner.
I dag er ovnen en bestselger i blant annet Norge, Frankrike, Storbritannia, Sverige og Danmark, og har høstet prestisjetunge designpriser fra inn- og utland, blant annet Merket for god design.