Markedsfører ikke norsk design
Norge er for dårlig til å markedsføre eget møbeldesign, og møbel- og interiørbransjen er selv skyld i at norske møbelprodusenter sliter. Det uttaler flere fagfolk NRK har snakket med.
Norske designere har ikke lyktes i å bli en del av skandinavisk møbeldesign. Mens svenske og danske møbler har markert seg internasjonalt som en trendy merkevare, opplever norske møbelprodusenter økonomisk krise.
Mangler ikonene
Interiørarkitekt Tina Krohn-Nydal mener dette kommer av at Norge er for dårlig til å markedsføre eget møbeldesign, og at vi ikke skaper tidløse trendikoner.
– Man skal ikke drive og produsere alt man har laget hele tiden, men det er noe som er såpass bra at man bør fortsette å produsere det,. (..)Hvis ikke et møbel er nok fremme i bevisstheten år etter år, så forsvinner den, sier hun til NRK.
- «Furuhelvetet» ødela
President i Norske interiørarkitekters og møbeldesigneres landsforening, Trond Ramsøskar, tror norske møbler har et dårlig rykte de har vansker med å bli kvitt.
– For noen år siden ble det et skjellsord, dette med «furuhelvete». Det ødela veldig mye for norsk møbeldesign. Det henger ved fortsatt, sånn at mange i dag er veldig skeptiske til å bruke norske møbler.
Ramsøskar tror de dårlige tidene for norsk møbelindustri blant annet skyldes at bransjen velger utenlandske fremfor norske designere. Han etterlyser dessuten bedre samarbeid mellom interiørarkitekter og møbelprodusenter for å fremme norsk design.
"