Forbrukerombudet: Vær konkret om miljø- og klimatiltak!
Det er lett å gå i "miljøfella"
Stadig flere bedrifter gjør miljø- og klimatiltak, og mange ønsker å bruke dette i markedsføringen. Flere bedrifter har det siste året tatt i bruk Forbrukerombudets veiledninger om bruk av miljø- og klimapåstander.
– Vær konkret og vis hvordan bedriften gjør en forskjell, oppfordrer Forbrukerombudet i en fersk uttalelse til næringslivet.
– Det er positivt at enkeltbedrifter ønsker å gjøre en forskjell, men miljø- og klimapåstandene må være riktige. Forbrukere som ønsker å gjøre miljøbevisste valg, må kunne stole på at markedsføringen stemmer, understreker nestleder Bente Øverli i Forbrukerombudet.Forbrukerombudets veiledning om bruk av påstander som «klimanøytral» i markedsføring ble lansert i desember 2009. Veiledningen viser hvordan Forbrukerombudet vil håndheve markedsføringsloven ved bruk av slike påstander.
Påstander som "klimanøytral" er aktuelle for den trebearbeidende industrien. Men ikke glem dokumentasjonen. Foto: Lasse Andreassen
For å kunne kalle seg «klimanøytral» krever Forbrukerombudet blant annet at foretaket må beregne sine klimagassutslipp, føre et klimaregnskap og ha en reduksjonsplan for utslipp som utarbeides annethvert år. I tillegg må foretaket følge ombudets generelle retningslinjer om bruk av miljø- og etikkpåstander i markedsføring.
Forbrukerne vil ha informasjon
Siden 2009 har også flere andre bedrifter tatt i bruk Forbrukerombudets veiledning om klimanøytralitet i før de har lansert sine klimatiltak. Forbrukerombudet anbefaler andre bedrifter som er i startgropen i miljø- og klimaarbeidet å benytte våre veiledninger ved eventuell markedsføring.
– Bedriftene må fremheve hva som gjør at de faktisk gjør en forskjell, og vise til konkrete tiltak som kan dokumenteres. Forbrukerne vil ha informasjon, ikke tomme begreper, sier Øverli.
Vil du opptre korrekt i markedsføringen? Her finner du Forbrukerombudets veiledninger.
"