
Vogntog på over 30 meter i Sverige
For kort tid siden kom de første vogntogene på 30,5 meter ut på svenske veier. – Det er nok langt fram før slike er å se på norske veier. Norge har enda ikke konkludert vedrørende modulvogntoget på 25,25 meter, sier Jo Eirik Frøise i Norsk Industri.
Vogntog på 30,5 m i Sverige. (Foto: Scania)

Ved å ha to semihengere på slep mener Scania at det går an å spare opptil 30 prosent drivstoff. I tillegg hevder de det er mulig å halvere utslippet av karbondioksid, målt mot levert tonnasje.
Den svenske Transportstyrelsen har også gitt Scania lov til å kjøre ekvipasjen mellom Södertälje og Helsingborg.
Gode miljøeffekter
– Lange semi-slep har positive miljøeffekter, men det er dessverre vanskelig å få gehør i mange europeiske land, innrømmer kommunikasjonsdirektør Erik Ljungberg i Scania.
Det svenske Trafikverket har også vært involvert i uttesting før tillatelsen til å kjøre så lange slep ble gitt. Unnamanøver i 80 km/t er en av testene de har gjennomført uten problemer.
Forsker Anders Gustavsson ved Scanias Transportlaboratorium er også sikker på at dette går bra.
– Våre lange transporter kommer ikke til å forstyrre trafikkbildet på noe vis. Vi kommer til å følge trafikken, og holde den lovlige hastigheten på 80 km/t, lover han.
Temaet kommer også opp på Transport og Logistikk 2014 som arrangeres i oktober.