langtransport_foto_scania 600

Vogntog på over 30 meter i Sverige

For kort tid siden kom de første vogntogene på 30,5 meter ut på svenske veier. – Det er nok langt fram før slike er å se på norske veier. Norge har enda ikke konkludert vedrørende modulvogntoget på 25,25 meter, sier Jo Eirik Frøise i Norsk Industri.

Publisert

Vogntog på 30,5 m i Sverige. (Foto: Scania)

Ved å ha to semihengere på slep mener Scania at det går an å spare opptil 30 prosent drivstoff. I tillegg hevder de det er mulig å halvere utslippet av karbondioksid, målt mot levert tonnasje.

Den svenske Transportstyrelsen har også gitt Scania lov til å kjøre ekvipasjen mellom Södertälje og Helsingborg.

Gode miljøeffekter

– Lange semi-slep har positive miljøeffekter, men det er dessverre vanskelig å få gehør i mange europeiske land, innrømmer kommunikasjonsdirektør Erik Ljungberg i Scania.

Det svenske Trafikverket har også vært involvert i uttesting før tillatelsen til å kjøre så lange slep ble gitt. Unnamanøver i 80 km/t er en av testene de har gjennomført uten problemer.

Forsker Anders Gustavsson ved Scanias Transportlaboratorium er også sikker på at dette går bra.

– Våre lange transporter kommer ikke til å forstyrre trafikkbildet på noe vis. Vi kommer til å følge trafikken, og holde den lovlige hastigheten på 80 km/t, lover han.

Temaet kommer også opp på Transport og Logistikk 2014 som arrangeres i oktober.

Powered by Labrador CMS