Kielland, Heidi, TI

Treindustrien ber Samferdselsministeren om handling – nå

Norske treindustribedrifter forholder seg til en meget krevende konkurranse-situasjon. Som resten av fastlandsindustrien preges treindustriens bedrifter av en oljedrevet nasjonal økonomi. Det stiller store krav til bedriftenes produktivitet og konkurransedyktige rammebetingelser for å bidra til verdiskaping i Norge, skriver administrerende direktør Heidi Kielland i Treindustrien. Transportkostnader utgjør en vesentlig andel av kostandene. Samferdsel er en betydelig konkurranseulempe for næringslivet. Nå krever Treindustrien at Samferdselsministeren skjærer igjennom og iverksetter tiltak som ikke krever bevilgninger eller investeringer.

Publisert

Den rødgrønne regjeringen besluttet å øke totalvekt for tømmerbiler i Norge fra 56 til 60 tonn og 24 meter lengde gjennom forskriftsendring høsten 2013. Den enkelte kommune og fylke må sørge for oppklassifisering av veilistene i samarbeid med de lokale Vegkontorene for at man skal få effekt av forskriftsendringen. Treindustrien har i samarbeid med Skogeierforbundet og øvrige organisasjoner i verdikjeden jobbet aktivt for at kommunene skal følge opp. Våler kommune er den første og eneste kommune som så langt har sørget for 6o tonn og 24 meter på veistrekninger i kommunen. Dessverre gjenstår mange veistrekninger rundt om i landet.

Den svenske regjeringen tar til ordet for at svenskene kan kjøre tømmertransport på opptil 74 tonn bruttovekt og 25,25 meters lengde. Finland fikk økt totalvekt allerede i oktober i 2013.

I regjeringsplattformen fremgår det at regjeringen vil gjøre infrastruktur til en konkurransefordel for nasjonen. Dette er meget positivt. Forventningene i næringslivet er store til at Norge skal få et topp moderne samferdselsnett på nivå med sammenlignbare land, i tråd med lovnadene i regjeringsplattformen. Treindustrien ber derfor regjeringen leve opp til løftene, og offensivt sørge for tiltak som kompenserer for de konkurransefordelene våre viktigste konkurrenter nå oppnår ved at det åpnes for 75 tonn for tømmertransport i Sverige og Finland. Prosessen med statsbudsjettet for 2015 er i gang, og næringslivet har store forhåpninger om å bedre konkurransekraften snarest mulig.

Mange veistrekninger i kommunene kan åpnes for tømmertransport på 60 tonn og 24 meter uten investeringer ved at kommunene oppklassifiserer veilistene. Videre kan modulvogntogordningen gjøres permanent slik at det blir mulig å investere i denne type kjøretøy. Mye kan gjøres uten bevilgninger, det handler først og fremst om politisk vilje. Treindustrien ber Samferdselsministeren vise handlekraft nå, og sørge for at kommunene følger opp forskriftsendringen slik at veinettets kapasitet kan utnyttes. Samtidig ber vi om at modulvogntogordningen gjøres permanent snarest mulig.

Powered by Labrador CMS