Telemark satser på skogsbilveier

Til tross for svingninger i internasjonale markeder for tømmer og skogprodukter og store utfordringer for norsk skogindustri, viser aktiviteten og investeringer i ombygging av skogsbilveinettet i Telemark at det er optimisme i skognæringen, melder Landbruks- og matdepartementet.

Publisert

Nybygd skogsbilvei, Veungenveien, Flåbygd. (Foto: Anne Aasdalen)

Skogeierne i Telemark investerer til dels store beløp i ombygging, opprusting og vedlikehold av skogsbilveinettet. Det er nærmere 500 mil med skogsbilveier i fylket, en veilengde som tilsvarer strekningen Skien–Kirkenes og tilbake. Det ble investert 12,1 mill. kr i bygging og ombygging av skogsbilveier i fylket i 2013.

For å gjennomføre en sikker transport av tømmer på et stabilt skogsbilveinett som står imot normale regnskyll, nedbør og bruk, er det stort behov for ombygging av eldre skogsbilveier i Telemark. Det ble ombygd 30,5 km skogsbilveier i 2013, tilsvarende 35,4 km i 2012. Det ble bygd 5,4 km nye skogsbilveier, 6,7 km i 2012.

Prisen for nye skogsbilveier var kr 720 pr meter i 2013, en økning fra 629 kr i 2013. Økningen i kostnaden pr meter bygd vei kan både skyldes generell prisstigning, men samtidig at moderne byggeteknikk gir svært solide og varige veier med mindre behov for ettersyn og vedlikehold, men også dyrere. Kostnaden for ferdig godkjente skogsbilveier, både bilveier og traktorveier i 2013, er på kr 12,7 mill. kr, med samlet mengde offentlige tilskudd på 4,1 millioner utbetalt til disse veiene.

Det bygges og ombygges også en god del skogsveier uten tilskudd i Telemark, 2,0 km skogsbilveier og 40,4 km traktorveier til en samlet kostnad på 3,8 millioner kroner.

Det er gjennomført et skogsbilveiprosjekt i Telemark i perioden 2009–2013, der det er sendt ut planer for ombygging og vedlikehold av til sammen 482 veianlegg med en samlet lengde på 1200 km. Prosjektet er gjennomført med midler fra «fløtningsfondet» som ble opprettet etter at tømmerfløtingen til Skien sluttet da papirfabrikken Norske Skog Union ble lagt ned i 2006. En stor del av søknadene om ombygging av skogsbilveier de to siste årene er på skogsbilveier registrert i dette veiprosjektet.

Powered by Labrador CMS