Flisbil på 74 tonn i Sverige

Mens norsk skognæring jubler over modulvogntog på 60 tonn og 25 m, har Södra innviet to vogntog med maksimalvekt på 74 tonn. Det dreier seg om en tømmerbil med 5-akslet slep og en flisbil, melder Södra i en pressemelding.

Publisert

Södra prøver ut flisbil på 60 tonn. (Foto Andreas Lindholm)

Begge vogntogene ble innviet 15. mai, og tømmerbilen fikk dispensasjon for å kunne brukes i trafikk kort tid etter. Dispensasjonen for flisbilen kom 10. september. Den har frem til nå vært i drift som 60-tonnsbil. Begge vogntogene er nå i full produksjon og inngår i Skogforsks ETT-prosjekt (En trave till).

– Vi kjenner oss lettet over endelig å komme i gang, sier Åsa Forss, transportsjef i Södra. –Det skal bli interessant å følge hvor mye mer last vi kan transportere for de forskjellige sortiment, og hva det betyr i færre transporter og lavere utslipp.

Södra er en av interessentene i Skogforsks prosjekt for større og tyngre skogtransporter. Innen prosjektet studeres flere kjøretøy i praktisk drift, der man følger opp blant annet miljø (drivstofforbruk og utslipp), trafikksikkerhet og kostnader. To hovedtyper av lengre og/eller tyngre kjøretøy studeres:

• ETT-kjøretøy, (En Trave Till) med lengde 30 m (maks 32 m) og vekt maks 90 tonn

• ST-kjøretøy, (Større Travar) med normal lengde (maks 25,25 m) og vekt maks 74 tonn.

Powered by Labrador CMS