Fra venstre Bård Krogshus, Gunnar Glavin Nybø og Lars Christian Christensen

Bygg Reis Deg med digital arena

Bygg Reis Deg skal utvikle, markedsføre og arrangere møteplasser som gir deltagerne økt kunnskapsdeling og konkurransekraft.

Publisert

Med utgangspunkt i Byggenæringens Landsforening sin nylige lanserte strategi for en heldigitalisert byggenæring, ønsker Bygg Reis Deg å bidra til å bryte det digitale klasseskille ved å etablere en egen Digital Arena. Det skriver messearrangøren i en pressemelding.

Nyttige digitale eksempler

På Digital Arena skal publikum få en praktisk tilnærming inn mot byggenæringens digitale veikart 2025. Målsettingen med veikartet er en heldigitalisering av norsk byggenæring innen 2025 som skal sikre en konkurransedyktig og bærekraftig næring.

– På Digital Arena ønsker Bygg Reis Deg å løfte frem de praktiske verktøy som finnes og vise frem løsninger og arbeidsmetoder som er tatt i bruk i dag. Vi ønsker å bidra til at flere går fra ord til handling i byggenæringen og skal sørge for at vi har nyttige digitale eksempler for alle posisjoner og nivåer, sier Gunnar Glavin Nybø, Administrerende Direktør, Bygg Reis Deg AS.

Vil bryte det digitale klasseskillet

Bård Krogshus, daglig leder i BIM Center, og Lars Chr Christensen, senior rådgiver i multiBIM, bistår Bygg Reis Deg med utvikling og organisering av Digital Arena samt med aktiviteter frem mot Bygg Reis Deg.

– Digitalisering representerer et klasseskille i byggenæringen. Det er et klart skille mellom de som ser muligheten og bruker digitale verktøy og de som ikke er der enda. Vi ønsker å tette dette gapet og dermed å bryte det digitale klasseskillet. Digitalisering kommer til å påvirke byggenæring i større og større grad og vi ønsker å gi alle den kunnskapen de trenger for å bli med på å utvikle fremtidens bygg, sier Bård Krogshus.

Temadager, seminarer og testmuligheter

Målet med Digital Arena er å løfte frem nye produkter, innovasjoner og bedrifter innenfor temaet digitalisering, og samtidig ta opp problemstillinger og løsninger for bedre digital samhandling mellom roller, fag og faser i et byggeprosjekt, skriver messearrangøren.

Det legges opp temadager og seminarer som retter seg spesifikt til ulike roller i verdikjeden. Besøkende kan prøve ut spennende digitale verktøy som samler og viser den informasjon man trenger om bygget i en visuell modell. Besøkende får også tilgang til buildingSMART-ekspertise i en egen helpdesk og hjelp til å velge BIM og andre digitale verktøy.

– Bygg blir mer kompliserte, det er større krav til for eksempel energi og miljø og informasjonsmengden i byggeprosjekter eksploderer. Den beste måten å håndtere dette på og å ha kontroll på at bygget møter alle krav, er å jobbe digitalt med informasjonen i alle ledd. Ambisjonen til Digital Arena er å gi besøkende svar på spørsmål om digitalisering raskt og enkelt; Bygg Reise Deg sin Digital Arena samler det du trenger av verktøy og ekspertise, avslutter Lars Christian Christensen.

(Pressemelding)

    Magasinet Treindustrien er et unikt nyhetsforum som leverer ferskt bransjestoff seks ganger i året. Bladets oppgave er å informere hele den trebearbeidende industrien samt omsetningsleddene, om hva som foregår innenfor områdene produksjon, teknikk, økonomi, design, markedsføring og bransjepolitiske spørsmål.

    Vil du bli bedre kjent med bladet?
    - Last ned bladet elektronisk
    - Eller bestill abonnement

    Her får du et innblikk i hva vi skriver om

    Powered by Labrador CMS