For å bryte ned cellulose ved hjelp av LPMO skal det ikke være nødvendig med dyrt oksygen, men med hydrogenperoksid, en rimelig og lett tilgjengelig væske. (Illustrasjonsfoto: yayimages.com)

NMBU-forskere med banebrytende funn

Kan gjøre det enklere å omdanne cellulose i trevirke til biodrivstoff.

Publisert

I en fersk artikkel i Nature Chemical Biology presenterer NMBU-forskere banebrytende kunnskap om mekanismen i hvordan cellulose brytes ned ved hjelp av enzymer og hvordan man enkelt kan gjøre disse nedbrytningsprosessene mer effektive. Oppdagelsen kan få stor økonomisk betydning for utvikling av bioøkonomien og grønne industriprosesser i årene som kommer, skriver nmbu.no.

Forskerne har nemlig funnet en metode for å bryte ned cellulose til sukker mye raskere enn før ved hjelp av en ny type enzym kalt LPMO. Oppdagelsen av LPMO-enzymene har gjort nedbrytning av cellulose så effektivt at kommersiell produksjon av såkalt andre generasjons bioetanol er en realitet.

Dette kan synes som en liten nyhet for enkelte, men det er et svært overraskende funn for forskerne og de industrielle konsekvensene er enorme, skriver nmbu.no.

Les mer om forskningen på nmbu.no

Magasinet Treindustrien er et unikt nyhetsforum som leverer ferskt bransjestoff seks ganger i året. Bladets oppgave er å informere hele den trebearbeidende industrien samt omsetningsleddene, om hva som foregår innenfor områdene produksjon, teknikk, økonomi, design, markedsføring og bransjepolitiske spørsmål.

Vil du bli bedre kjent med bladet?
- Last ned bladet elektronisk