Markedssjef Thor Linberg.(Foto: Kilian Munch)
Markedssjef Thor Linberg.(Foto: Kilian Munch)

Satser på trespiler for forbrukere

– Hittil har spiler nærmest vært forbeholdt interiørarkitekter i større prosjekter og næringsbygg, og vi ser at denne interiørtrenden nå er kommet for fullt i privatboliger også, sier markedssjef Thor Linberg i Combiwood Barkevik.

Publisert Sist oppdatert

Spiler, eller glattkantet list, er nå et satsningsområde i bedriften. Spilene settes gjerne ved siden av hverandre for å lage en unik stil på både vegger og i tak. Selskapet holder til på Helgeroa i Larvik og i Mo i Rana. De har nå 75 ansatte, og er markedsleder på det norske markedet for listverk. Bedriften omsetter årlig for 450 millioner kroner.

Demper akustikk

– I de siste årene har det blir mer og mer vanlig med stramme og minimalistiske hjem. Da er det ofte et ønske om minst mulig gardiner, møbler og pyntegjenstander. Da vil det samtidig være en viss fare for ekkoklang i rommene. Her vil spileveggene og -takene bidra til et moderne uttrykk, samtidig som de demper romklangen, sier Thor Linberg.

Selskapet lagerfører og leverer spiler i flere treslag og overflatebehandlede varianter. Disse selges blant annet hos varehusene til byggevarekjeden Maxbo.

Finner inspirasjon fra Instagram

Rune Kjølberg er kategorisjef for trelast i Maxbo, og har god oversikt over hvilke trender som er i markedet. Han opplever at flere har fått øynene opp for bruken av spiler.

– Spiler er veldig i trendbildet nå, både på fasade, innendørs og som dekorelement. Vi selger en del spiler, og opplever økende interesse, sier Kjølberg.

Han mener sosiale medier påvirker hvilke trender som rår, i tillegg til interiør- og oppussingsprogrammer på TV.

– Kundene våre finner i økende grad inspirasjon i sosiale medier, og kommer til oss for å få hjelp til løsninger de har sett for eksempel på Instagram, sier Kjølberg.

– Det er viktig for oss å ha gode partnere som Combiwood Barkevik, som gjør at vi kan tilby innovative interiørløsninger når folk etterspør dette i varehusene våre. Vårt mål er å hjelpe folk med å lykkes med sine prosjekter, sier Rune Kjølberg.

(Pressemelding)

Magasinet Treindustrien er et unikt nyhetsforum som leverer ferskt bransjestoff seks ganger i året. Bladets oppgave er å informere hele den trebearbeidende industrien samt omsetningsleddene, om hva som foregår innenfor områdene produksjon, teknikk, økonomi, design, markedsføring og bransjepolitiske spørsmål.

Vil du bli bedre kjent med bladet?
- Last ned bladet elektronisk
- Eller bestill abonnement

Her får du et innblikk i hva vi skriver om