Bruk norsk!
Med årets store møbelkonferanse bak oss, er oppfordringen klar: Bruk norske møbler!
En av foredragsholderne påpekte mangelen på norske møbler på hotellet der møbelbransjen var samlet. Midt i hjerte av Ålesund og midt i hjerte av norsk møbelproduksjon, der var det slitte utenlandske møbler. Jeg tror til og med foredragsholderen brukte ordet designløse om møblene.
Med en så stor del av bransjen samlet akkurat på Sunnmøre, skulle vi tro at et hotell midt i Ålesund sentrum kunne smykke seg med norsk design i fojaen. Spesielt siden designhoteller i seg selv har blitt populært.
Men det er nå det private næringslivet sitt valg, om norske kvalitetsmøbler med lang levetid skal velges fremfor rimeligere utenlandske alternativer. Kanskje er lønnsomhet på sikt, er et stikkord, og kanskje kan de markedsføre seg med norsk design?
Norsk Industri påpeker noe verre. I offentlige anskaffelser vinner ikke norske møbler frem.
– Flere av bedriftene opplever at krav til miljø og kvalitet taper til fordel for lav pris særlig ved offentlige anbud, sier bransjesjef Egil Sundet i Norsk Industri Møbel.
Akkurat det bør det settes en stopper for.
De siste krisepakkene har nettopp hatt som formål å øke den offentlige etterspørselen. Slik skulle finanskrisas ringvirkninger minskes.
Men for de som leverer møbler til de offentlige har etterspørselen avtatt, og finanskrisa puster dem fortsatt i nakken. I tillegg finnes det eksempler på at laveste pris vinner over kvalitet.
Verre er det kanskje at miljø ikke er at krav. Som Sundet sier, – Vi kan jo ikke risikere at offentlig sektor blir miljøversting.
Både du og jeg vet at pris og kvalitet henger sammen. Vi velger ofte høyere pris på varer hvis vi vet at levetiden blir lenger. Det å produsere miljøvennlig og ikke minst dokumentere miljøvennlighet har sin pris det også. Derfor kan ikke offentlige innkjøpere basere sine avgjørelser på laveste pris. Det offentlige bør rydde opp, og sette skikkelige krav både til kvalitet og miljø også når det gjelder møbelinnkjøp. Ikke bare fordi de skal velge norske møbler, men også fordi det handler om å konkurrere på like vilkår. Det er ingen som liker å konkurrere når reglene ikke er avgjort skikkelig på forhånd.
Og i samme åndedrag som vi sier, bruk norske møbler, roper vi ut, markedsfør norske møbler. En undersøkelse gjort av landets omdømme på møbelfronten, viser at de er lite kjent. Kanskje usynlig for noen.
Dette er jobb hele bransjen må ta tak i.