– Jeg tror vi nå kan tidoble produksjonen vår i forhold til hvordan det var tidligere
Haugstad Møbel AS, som ble kåret til årets bedrift i norsk trevarebransje i fjor, har gjennomført investeringer for titalls millioner kroner i robotisering og smart produksjon for å posisjonere seg for en kraftig produksjonsøkning. Nå ser rogalandsbedriften også mot eksportmarkedet.
– Når vi først tok de grepene vi gjorde, så bestemte vi oss for å legge lista høyere enn bare å levere innenfor det volumet vi allerede hadde, sier Steinar Gulaker, som er medeier og daglig leder i trevarebedriften på Vigrestad på Jæren, en liten times kjøretur sør for Stavanger.
– Skulle vi henge med så trengte vi både nye lokaler og nytt produksjonsutstyr med fokus på automatisering, robotisering og digital kompetanse, mener han.
Smart produksjon
I løpet av de siste årene har Haugstad Møbel foretatt maskininvesteringer for rundt 40 millioner kroner, samt investeringer i installasjoner og infrastruktur for over 10 millioner kroner.
– I tillegg har eiendomsselskapet investert rundt 17 millioner kroner i påbygg og nye produksjonslokaler, og vi har et tett samarbeid med Forskningsrådet om investeringer i digital kompetanse og nye, moderne måter å produsere på, sier Steinar Gulaker.
– Dette har vært helt nødvendige grep å ta hvis vi skal nå de målene vi har satt oss. Vi ønsker å bidra til å styrke og modernisere norsk vareproduksjon, og da må vi posisjonere oss slik at vi kan ta større markedsandeler i Norge.
Veldig mye å hente
– Det er enormt mye å hente både lokalt og nasjonalt. Husk at IKEA er den største kjøkkenleverandøren i Norge, bare der er det enorme muligheter, og i tillegg ser vi nå på eksportmarkedet. Vi håper at vi skal kunne lande den første, store utenlandskontrakten ganske snart, mener Steinar Gulaker, og fortsetter:
– Først og fremst skal vi bli veldig gode på smart produksjon, og vi skal fortsatt ha hovedfokus på det å produsere merkevarer for andre gjennom automatisering og robotisering av oppgaver som det i framtida vil bli svært vanskelig å finne folk til å utføre. Så dette handler altså ikke bare om å være konkurransedyktig på pris. Automatisering og robotisering vil bli like viktig på grunn av vanskelig tilgang på arbeidskraft til slike type arbeidsoppgaver.
– I tillegg liker vi tanken på at vi bidrar til noe som er større enn oss sjøl. Vi driver på en mye mer framtidsrettet måte enn vi gjorde tidligere, og vi ønsker også å bidra til å inspirere og omstille norsk industri gjennom at vi har fokus på digitalisering, bærekraft, sirkulærøkonomi og smart produksjon, avslutter Gulaker.