– Det var jo snekker jeg egentlig ville bli, men det tok litt tid før det ble sånn
Høsten 2016 så Norwegian Wood Design AS dagens lys. Det startet i det små med produksjon av servanter og badekar i tre. Nå har det blitt en 5-mannsbedrift som elsker faglige utfordringer.
– Vi liker å jobbe med møbler og innredninger som krever noe ekstra av oss, sier medeier og daglig leder Joakim Espegard i trevarebedriften i Svelvik, som har drammensregionen og Stor-Oslo som nedslagsfelt.
Han er utdannet automasjonsingeniør, og jobbet som prosjektleder i oljeindustrien da han under oppussing av sin egen bolig fikk lyst til å designe og lage sitt eget badekar i tre. Det ble det ikke noe av i første omgang, men når idéen først hadde blitt sådd så fortsatte han å kna videre på konseptet med badekar og servanter laget av norske trær.
Fascinert av treet
Allerede som liten var Joakim fascinert av å lage ting i tre. Han har alltid vært glad i å være ute i naturen, og i sin ferdsel ute i det fri var han ekstra opptatt av strukturen i treet.
– Nå er vi langt på veg der vi ønsker å være som bedrift. Vi er passende store, slik jeg ser det. Vi ønsker å ha det faglige hovedfokuset vårt på spesialtilpassede innredningsløsninger i høy kvalitet.
– Vi ønsker å tilføre prosjektene våre en merverdi med godt gjennomtenkte løsninger i forhold til helhet og plassutnyttelse, sier Espegard, og viser til at de har en aktiv rolle i hele verdikjeden med befaring, tegning, produksjon, overflatebehandling og montering.
Vil tilfredstille kresne kunder
Målet for Norwegian Wood Design er å kunne tilfredsstille selv de mest kresne kundene gjennom å ta utgangspunkt i norske løvtrær som ask, eik, bjørk og or.
– Men vi benytter også andre platematerialer fra byggevaregrossister, både MDF og finerte overflater. Benkeplater i corian begynte vi med i 2023, da vi tok over mannskapet fra konkursen til Morild Interdesign.
– Når vi kobler norske råvarer med smakfullt design og fokus på kvalitet i alt vi gjør, så når vi også de målene vi setter oss for å gjøre kundene våre mest mulig fornøyd, sier Joakim Espegard.
– Det mener jeg at vi har lyktes ganske godt med, for det er først og fremst kundene våre som står for markedsføringen av Norwegian Wood Design. De snakker varmt om oss, og det bygger jo tillit ute i markedet.