– For Treindustrien har det stor betydning for konkurranseevnen å få bedre utnyttelse av vegnettets kapasitet. I tillegg er det betydelige miljøfordeler ved bedre utnyttelse av vegnettet, sier administrerende direktør Heidi Finstad i Treindustrien.

– Næringen er fortvilet

Regjeringen har lovet modulvogntog på vei, men etter snart to og et halvt år har ingenting skjedd. – Næringen er fortvilet over at det tar så lang tid å få ut kostnadseffekter, sier Heidi Finstad i Treindustrien.

Publisert

For snart to og et halvt år siden gikk regjeringen i sin regjeringserklæring inn for å tillate lastebiler på opptil 25 meter og 60 tonn, såkalte modulvogntog, på norske veier. I september 2014 innfridde de løftet, http://trenytt.no/modulvogntogordningen-blir-permanent men industrien får fortsatt ikke benytte de tyngste bilene.

– Da signalet kom i 2013, ble det gjort en rekke investeringer i vogntog og annet materiell for å utløse konkurransefortrinnet det vil være å kjøre med modulvogntog, sier administrerende direktør Heidi Finstad i Treindustrien til Nationen.

– Industrien har kjøpt biler for å få opp tonnasjen per tur, for eksempel. Men halvannet år etter at modulvogntogordningen faktisk ble permanent, står bilene fortsatt stille. De får ikke kjøre på veistrekningene. Vi er fortvilet, sier Finstad

Les mer om saken på treindustrien.no

Magasinet Treindustrien er et unikt nyhetsforum som leverer ferskt bransjestoff seks ganger i året. Bladets oppgave er å informere hele den trebearbeidende industrien samt omsetningsleddene, om hva som foregår innenfor områdene produksjon, teknikk, økonomi, design, markedsføring og bransjepolitiske spørsmål.

Vil du bli bedre kjent med bladet?
- Last ned bladet elektronisk
- Eller bestill abonnement

Her får du et innblikk i hva vi skriver om

Powered by Labrador CMS