– Reduserte transportkostnader er svært viktig for skog- og trenæringens konkurransekraft, sa Erik A. Dahl under dialogmøtet i går. (Foto: Anne Mæhlum, Mjøsen Skog)

Ønsker eget bruprogram

Administrerende direktør Erik A. Dahl i Mjøsen Skog mener det trengs et eget bruprogram for å fjerne flaskehalser på de offentlige veiene

Publisert

NHO Innlandet arrangerte i går et dialogmøte mellom samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen, lokale politikere og lokalt næringsliv, for å samle innspill og synspunkter fra ulike hold i arbeidet med ny Nasjonal transportplan.

Økt konkurransekraft og klimagevinst

Administrerende direktør Erik A. Dahl i Mjøsen Skog holdt i den forbindelse et innlegg for å understreke behovet for å fjerne flaskehalser på offentlige veier:

– All tømmertransport starter på bil, og vegnettet må opprustes for å tåle vogntog med større nyttelast. Det gir både økt konkurransekraft og klimagevinst. Derfor trenger vi et bruprogram for å fjerne flaskehalser på de offentlige veiene, sa han.

Prislapp: 500 millioner

Han påpekte at hele 80-90 prosent av tømmertransporten på vei er innom fylkesveier eller kommunale veier.

– Mange av disse er fortsatt ikke skrevet opp i veilistene til å tillate 60 tonn totalvekt. Ofte er bruer årsaken til dette, sa Dahl.

Tiltakene kan være både forsterkning og utskifting av bruer.

– Bruprogrammet koster penger, men er svært viktig for tømmertransporten. Norges Skogeierforbund har beregnet at bruprogrammet har behov for 500 millioner kroner over fem år. Dette er et tiltak vi håper Regjeringen vil levere på, sa Erik A. Dahl.

Les mer på Mjøsen Skog sine nettsider

Magasinet Treindustrien er et unikt nyhetsforum som leverer ferskt bransjestoff seks ganger i året. Bladets oppgave er å informere hele den trebearbeidende industrien samt omsetningsleddene, om hva som foregår innenfor områdene produksjon, teknikk, økonomi, design, markedsføring og bransjepolitiske spørsmål.

Vil du bli bedre kjent med bladet?
- Last ned bladet elektronisk
- Eller bestill abonnement

Her får du et innblikk i hva vi skriver om

Powered by Labrador CMS