Illustrasjon: Statens vegvesen
Illustrasjon: Statens vegvesen
Illustrasjon: Statens vegvesen
Illustrasjon: Statens vegvesen
Illustrasjon: Statens vegvesen
Illustrasjon: Statens vegvesen

Ny firefelts Mjøsbru i tre?

Ja, det er fullt mulig, konkluderer ny rapport.

Publisert

Et FoU-prosjekt i regi av Statens vegvesen Region øst og Innovasjon Norge viser at det er teknisk mulig å bruke tre som byggemateriale i byggingen av ny firefelts Mjøsbru. Det skriver Statens vegvesen i en pressemelding.

– Ei ny Mjøsbru i tre vil antagelig være verdens første trebru på firefelts motorveg. Det vil bidra til å fremme bruken av tre i andre store byggverk, sier Harald Thoresen, prosjektleder i NHO.

Lavere utslipp

Prosjektgruppa har sammenlignet to forslag til bruer, der den ene har tre som hovedmateriale og den andre har betong. Trebru-konstruksjonen består av underliggende fagverk i tre, brudekke i betong og såkalt extra-dose tårn i stål. Både alternativet i tre og betong har fire hovedspenn, fem tårnakser og flere sidespenn på 70 meter. Ettersom spennvidder og utforming er ganske lik for de to alternativene, er de godt egnet for sammenligning, skriver Statens vegvesen.

Ifølge prosjektgruppa sitt klimaregnskap, vil bygging av en trebru over Mjøsa føre til et utslipp av Co2 på cirka 50650 tonn. Dette gir en besparelse på 23.500 tonn sammenlignet med bygging av betongbru.

Litt dyrere, men kortere byggetid

Når det gjelder pris, er ikke forskjellen så stor: Prosjektgruppa har beregnet alternativet med trebru til å koste 3,96 milliarder kroner, og tilsvarende betongbru til å koste 3,82 milliarder.

– Så tidlig i planfasen er dette langt innenfor usikkerheten og i praksis likt, påpeker prosjektleder Trond Arne Stensby i Statens vegvesen.

Han forklarer at ei trebru vil ta ca tre måneder kortere tid å bygge enn alternativet med betong.

– At alternativet i tre har noe kortere byggetid skyldes at det trengs mindre omfattende fundamentering fordi trebrua har lavere vekt. Dette påvirker også kostnadsbildet positivt, forklarer Stensby.

(Pressemelding)

Bakgrunn:

I 2010 var 33 personer med brukompetanse samlet til en workshop for å diskutere om det ville være mulig å bygge en firefelts Mjøsbru i tre. Daværende landbruksminister Lars Peder Brekk henstilte også om at den nye Mjøsbrua burde bygges i tre.

I august 2013 tok daværende landbruksminister Trygve Magnus Vedum initiativet til å sette i gang et FoU-prosjekt for å grundig utrede muligheten for å bygge den nye Mjøsbrua i tre. FOU-prosjektet fikk et budsjett på 13 millioner der Innovasjon Norge og Statens vegvesen Region øst bidro med 6,5 millioner hver.

Statens vegvesen Region øst har utarbeidet forslag til kommunedelplan for E6 Moelv-Biri som inkluderer ny firefelts Mjøsbru. I mai 2015 vedtok kommunestyrene i Ringsaker og Gjøvik kommunedelplanen som innebærer at ny Mjøsbru skal bygges litt sør for eksisterende bru. Arbeidet med FoU-prosjektet om ny Mjøsbru kan bygges i tre, tok utgangspunkt i en skisserapport som ble utarbeidet i forbindelse med kommunedelplanen. I FoU-prosjektet for ny trebru er det brukt kommunedelplanens betongalternativ som referanseprosjekt.

(Statens vegvesen)

Se flere saker om Mjøsbrua under «Relaterte lenker»

    Magasinet Treindustrien er et unikt nyhetsforum som leverer ferskt bransjestoff seks ganger i året. Bladets oppgave er å informere hele den trebearbeidende industrien samt omsetningsleddene, om hva som foregår innenfor områdene produksjon, teknikk, økonomi, design, markedsføring og bransjepolitiske spørsmål.

    Vil du bli bedre kjent med bladet?
    - Last ned bladet elektronisk
    - Eller bestill abonnement

    Her får du et innblikk i hva vi skriver om

    , ,
    Powered by Labrador CMS