Fra papirutgaven:

Skal se ubehandlet ut
Transparent behandling er trenden både for innvendig panel og utvendig kledning. For vinduer derimot, er det fortsatt dekkende maling som gjelder.
– Vi hadde en interiørtrend på 80–90-tallet med alt som skulle være brun- eller syrebeiset. Så ble det helt dødt. Nå har transparente materialer begynt å komme igjen, sier Hans Normann Lunner.
Han er salgssjef og ansvarlig for industrimaling hos Akzo Nobel Coatings. Han synes det er interessant å følge med på hvordan trendene har forandret seg mye siden han begynte i bransjen på slutten av 1980-tallet.
Mer beis
– Bortsett fra hos trappefabrikkene har beis på innvendige produkter vært fraværende i mange år, men i det siste har transparente systemer kommet tilbake for fullt, sier Rune Edvartsen. Som daglig leder for Norbond på Hamar er det han som leverer mange av Akzo Nobel-produktene og tilbehøret som skal til, til treindustrien i Innlandet.

– Beis og olje i ulike gråtoner er kommet som en kule på både innredninger og panel, ifølge Edvartsen.
Heldekkende på vinduer
På vinduer i Norge er det derimot ikke vanlig med transparent behandling. Her er det i all hovedsak heldekkende maling som brukes.
– Vi er store på vinduer i Norge, men et relativt nytt marked vi ser gode vekstmuligheter i, er utvendig kledning. Folk gidder ikke å male selv lenger, og det er en fordel å kunne få kledningen ferdig malt eller grunnet, sier Lunner.
Dagens kledningstrend er ulike transparente behandlinger – for at treverket skal beskyttes, men fortsatt se ekte og naturlig ut. I en tid der det bygges flere og høyere trehus, vil også mange av de som bygger mindre hus, at det skal synes at det er tre.
Utfordringen med nye byggeskikker er at det ikke finnes noen gesims eller annet som gir beskyttelse. Med transparent, enkel behandling blir det ikke pent lenge. – Mange sitter dessverre med inntrykk av at det de kjøper, heller ikke trenger å vedlikeholdes, konstaterer han.
Ikke bare pris
Han ser på det som en av de viktigste oppgavene sine å fortelle folk at de må velge en solid og holdbar overflatebehandling. – Det er noen som bare tenker at «det billigste er godt nok», sier han. Lunner trekker frem Nordan som et flaggskip:
– De bruker vakuumimpregnering på gamlemåten, tokomponent grunning, enkomponent vannfortynnbar topp. Har de aluminiumskledning på utsiden gir dette en forventet levetid på hele 70 år. Så har du andre som bare går på pris, sier han.
Lunner er veldig opptatt av ikke bare å være en leverandør, men også en samarbeidspartner.
Forhandlernett
– Kunnskap er viktig i prosessen med å velge overflatebehandling. Vi bruker kunnskapen som finnes både hos oss og hos Akzo Nobel til å gi kundene individuelle råd og teknisk støtte, istemmer Rune Edvartsen. Hos ham er halvparten av en omsetning på 23–24 millioner kroner, maling og lakk. Resten er slipemateriell, sprøyteutstyr, verneutstyr og annet som hører til.
– For mange av kundene har det vist seg lønnsomt å samle innkjøp hos færre leverandører. De har i mange tilfeller gått fra seks leverandører på forbruksvarer til å ha én. Trenger de for eksempel en dyse, får de den samme sted som de kjøper maling, sier han.
Hans Normann Lunner og Akzo Nobel i Norden har satset lenge på lokale forhandlere i Tintex-nettverket som en viktig del av tilbudet. Mange av storkundene kjøper direkte, men for de små og mellomstore er det greit å gå gjennom forhandleren. – Grunnprinsippet er nærservice, sier han. Hos Norbond kjører budbilene innom for å hente varer flere ganger om dagen.
I dag har Tintex-nettverket redusert fra åtte til seks forhandlere i Norge.
Flere saker fra papirutgaven:
-
Må tåle mer vask enn før
Industrien vil ha antibakteriell maling. I virkeligheten er det vel så viktig å velge overflatebehandling som tåler mer vask enn før.
-
Både kunstig intelligens og nye jobber
Ny teknologi gir alltid nye jobber. Festo-konsernsjef Oliver D. Jung oppfordrer treindustrien til å slutte å frykte kunstig intelligens.
-
Spent på senskadene
De fikk ikke ut varer og de fikk ikke tak i biler. Men fra mai løsnet det igjen for Inntre. Nå er Gisle Tronstad spent på ettervirkningene av koronaen. Senskadene.
-
Advarer mot eksplosjonsfarlig støv
– Vi elsker å komme til bedrifter med støvproblemer, sier Heikki Erling Systad i Itek. Han trekker frem manglende kunnskap om ATEX-direktivet, feilplasserte avsugspunkter og lave hastigheter i kanalene som de største feilene i sponavsuget.
-
Grønt skifte mot forgubbing
Gjennomsnittsalderen på de ansatte er 59 år. Bestyrer Paul Øien håper det grønne skiftet skal bidra til at Langmorkje Almenning får inn lærlinger.
-
Byggeklosser til passivhus
MH Arctic lager moduler som blir til passivhus. Sørlandsbedriften er først i Norge med verifisering fra det tyske passivhusinstituttet PHI.
-
Roboter og gjenvinning
Malingen skal samles opp og gjenvinnes, og robotene klarer stadig flere oppgaver. – Målet med alle maskiner er å redusere driftskostnadene, sier Fabio Vito Grazioso i Cefla.
-
Automatiserer bort hver tredje jobb
Én av tre jobber automatiseres bort, mens de andre to kommer til å kreve annen kompetanse enn i dag. Stora Enso ser for seg store endringer på sagbrukene de neste tre til fem årene.
-
Tre års testing for å finne ny maling
De måtte til Tyskland for å finne riktig maling. Nå kan Strai Kjøkken produsere raskere og være fornøyde med både slitestyrken og miljøet.
-
Mer prefab, sikrere byggeplass
Prefab er ikke bare for å bygge bedre, men også for å bygge tryggere. – Du kan redusere risikoen for alvorlige skader på byggeplassen med opptil 80 prosent, hevder Tõnis Vaiksaar i Timbeco.