Fra papirutgaven:
Skal se ubehandlet ut
Transparent behandling er trenden både for innvendig panel og utvendig kledning. For vinduer derimot, er det fortsatt dekkende maling som gjelder.
– Vi hadde en interiørtrend på 80–90-tallet med alt som skulle være brun- eller syrebeiset. Så ble det helt dødt. Nå har transparente materialer begynt å komme igjen, sier Hans Normann Lunner.
Han er salgssjef og ansvarlig for industrimaling hos Akzo Nobel Coatings. Han synes det er interessant å følge med på hvordan trendene har forandret seg mye siden han begynte i bransjen på slutten av 1980-tallet.
Mer beis
– Bortsett fra hos trappefabrikkene har beis på innvendige produkter vært fraværende i mange år, men i det siste har transparente systemer kommet tilbake for fullt, sier Rune Edvartsen. Som daglig leder for Norbond på Hamar er det han som leverer mange av Akzo Nobel-produktene og tilbehøret som skal til, til treindustrien i Innlandet.
– Beis og olje i ulike gråtoner er kommet som en kule på både innredninger og panel, ifølge Edvartsen.
Heldekkende på vinduer
På vinduer i Norge er det derimot ikke vanlig med transparent behandling. Her er det i all hovedsak heldekkende maling som brukes.
– Vi er store på vinduer i Norge, men et relativt nytt marked vi ser gode vekstmuligheter i, er utvendig kledning. Folk gidder ikke å male selv lenger, og det er en fordel å kunne få kledningen ferdig malt eller grunnet, sier Lunner.
Dagens kledningstrend er ulike transparente behandlinger – for at treverket skal beskyttes, men fortsatt se ekte og naturlig ut. I en tid der det bygges flere og høyere trehus, vil også mange av de som bygger mindre hus, at det skal synes at det er tre.
Utfordringen med nye byggeskikker er at det ikke finnes noen gesims eller annet som gir beskyttelse. Med transparent, enkel behandling blir det ikke pent lenge. – Mange sitter dessverre med inntrykk av at det de kjøper, heller ikke trenger å vedlikeholdes, konstaterer han.
Ikke bare pris
Han ser på det som en av de viktigste oppgavene sine å fortelle folk at de må velge en solid og holdbar overflatebehandling. – Det er noen som bare tenker at «det billigste er godt nok», sier han. Lunner trekker frem Nordan som et flaggskip:
– De bruker vakuumimpregnering på gamlemåten, tokomponent grunning, enkomponent vannfortynnbar topp. Har de aluminiumskledning på utsiden gir dette en forventet levetid på hele 70 år. Så har du andre som bare går på pris, sier han.
Lunner er veldig opptatt av ikke bare å være en leverandør, men også en samarbeidspartner.
Forhandlernett
– Kunnskap er viktig i prosessen med å velge overflatebehandling. Vi bruker kunnskapen som finnes både hos oss og hos Akzo Nobel til å gi kundene individuelle råd og teknisk støtte, istemmer Rune Edvartsen. Hos ham er halvparten av en omsetning på 23–24 millioner kroner, maling og lakk. Resten er slipemateriell, sprøyteutstyr, verneutstyr og annet som hører til.
– For mange av kundene har det vist seg lønnsomt å samle innkjøp hos færre leverandører. De har i mange tilfeller gått fra seks leverandører på forbruksvarer til å ha én. Trenger de for eksempel en dyse, får de den samme sted som de kjøper maling, sier han.
Hans Normann Lunner og Akzo Nobel i Norden har satset lenge på lokale forhandlere i Tintex-nettverket som en viktig del av tilbudet. Mange av storkundene kjøper direkte, men for de små og mellomstore er det greit å gå gjennom forhandleren. – Grunnprinsippet er nærservice, sier han. Hos Norbond kjører budbilene innom for å hente varer flere ganger om dagen.
I dag har Tintex-nettverket redusert fra åtte til seks forhandlere i Norge.
Flere saker fra papirutgaven:
-
Fabrikk og attraksjon
Verden trenger mer handlekraft og mindre prating, sier Jan Christian Vestre. Med plussfabrikken på Magnor gjør han selv mer enn bare å prate.
-
Prekutt rett fra mobilen
De dropper spiker, prøver å få vindusfabrikkene til å QR-kode hvert vindu – og nå er de klare til å produsere etter arbeidsordre rett fra kundens mobiltelefon. Sørlandslisten dytter på med ny teknologi.
-
Tre leverer på trendene
Industrialisering, digitalisering, urbanisering, miljø, klima og ressursbruk. – Tre leverer på trendene i byggemarkedet, konstaterer Trefokus-sjef Aasmund Bunkholt.
-
Kjerneved er den grønne tråden
De sparer miljøet med kjerneved. – Vi sparer miljøet for femti tonn impregneringsvæske i året med å bruke kjerneved i stedet for å impregnere, sier Hans-Roger Røed Starheim i Norgesvinduet Bjørlo.
-
Netthandel gir pallesuksess
Når netthandelen går til himmels, blir det mer å gjøre for Land Sag og Høvleri. Det 100-årige sagbruket leverer materialer til paller.
-
Snekkeri uten produkter
– Det er kompetansen som er produktet vårt, sier Ivar Grødal. Sjefen på Henriksen Snekkeri omtaler bedriften som en designfabrikk.
-
– Utnytter ikke sensorene sine
Sagbruk og høvlerier bruker ikke mulighetene i sensorikken sin. Det kan koste dyrt: – Det er stor forskjell mellom 100 kroner for biomasse og 5000 for listverk, peker Borge Nordfjeld på.
-
Må tåle mer vask enn før
Industrien vil ha antibakteriell maling. I virkeligheten er det vel så viktig å velge overflatebehandling som tåler mer vask enn før.
-
Både kunstig intelligens og nye jobber
Ny teknologi gir alltid nye jobber. Festo-konsernsjef Oliver D. Jung oppfordrer treindustrien til å slutte å frykte kunstig intelligens.
-
Spent på senskadene
De fikk ikke ut varer og de fikk ikke tak i biler. Men fra mai løsnet det igjen for Inntre. Nå er Gisle Tronstad spent på ettervirkningene av koronaen. Senskadene.