Fra papirutgaven:

Hans Normann Lunner (til venstre) satser på Rune Edvardsen i Norbond og de andre partnerne i Tintex-nettverket for å nå både små og store kunder.
Hans Normann Lunner (til venstre) satser på Rune Edvardsen i Norbond og de andre partnerne i Tintex-nettverket for å nå både små og store kunder.

Skal se ubehandlet ut

Transparent behandling er trenden både for innvendig panel og utvendig kledning. For vinduer derimot, er det fortsatt dekkende maling som gjelder.

Publisert

– Vi hadde en interiørtrend på 80–90-tallet med alt som skulle være brun- eller syrebeiset. Så ble det helt dødt. Nå har transparente materialer begynt å komme igjen, sier Hans Normann Lunner.

Han er salgssjef og ansvarlig for industrimaling hos Akzo Nobel Coatings. Han synes det er interessant å følge med på hvordan trendene har forandret seg mye siden han begynte i bransjen på slutten av 1980-tallet.

Mer beis

– Bortsett fra hos trappefabrikkene har beis på innvendige produkter vært fraværende i mange år, men i det siste har transparente systemer kommet tilbake for fullt, sier Rune Edvartsen. Som daglig leder for Norbond på Hamar er det han som leverer mange av Akzo Nobel-produktene og tilbehøret som skal til, til treindustrien i Innlandet.

Med alt fra sprøyter til verneutstyr på lager sammen med malingen, kan kunden gå fra seks leverandører til bare én, reklamerer Lunner og Edvardsen.
Med alt fra sprøyter til verneutstyr på lager sammen med malingen, kan kunden gå fra seks leverandører til bare én, reklamerer Lunner og Edvardsen.

– Beis og olje i ulike gråtoner er kommet som en kule på både innredninger og panel, ifølge Edvartsen.

Heldekkende på vinduer

På vinduer i Norge er det derimot ikke vanlig med transparent behandling. Her er det i all hovedsak heldekkende maling som brukes.

– Vi er store på vinduer i Norge, men et relativt nytt marked vi ser gode vekstmuligheter i, er utvendig kledning. Folk gidder ikke å male selv lenger, og det er en fordel å kunne få kledningen ferdig malt eller grunnet, sier Lunner.

Treindustrien

I sommer publiserer vi artikler fra papirutgaven av Treindustrien.

Magasinet Treindustrien er et unikt nyhetsforum som leverer ferskt bransjestoff seks ganger i året.Bladets oppgave er å informere hele den trebearbeidende industrien samt omsetningsleddene, om hva som foregår innenfor områdene produksjon, teknikk, økonomi, design, markedsføring og bransjepolitiske spørsmål.

Bestill abonnement

Last ned bladet elektronisk

Dagens kledningstrend er ulike transparente behandlinger – for at treverket skal beskyttes, men fortsatt se ekte og naturlig ut. I en tid der det bygges flere og høyere trehus, vil også mange av de som bygger mindre hus, at det skal synes at det er tre.

Utfordringen med nye byggeskikker er at det ikke finnes noen gesims eller annet som gir beskyttelse. Med transparent, enkel behandling blir det ikke pent lenge. – Mange sitter dessverre med inntrykk av at det de kjøper, heller ikke trenger å vedlikeholdes, konstaterer han.

Ikke bare pris

Han ser på det som en av de viktigste oppgavene sine å fortelle folk at de må velge en solid og holdbar overflatebehandling. – Det er noen som bare tenker at «det billigste er godt nok», sier han. Lunner trekker frem Nordan som et flaggskip:

– De bruker vakuumimpregnering på gamlemåten, tokomponent grunning, enkomponent vannfortynnbar topp. Har de aluminiumskledning på utsiden gir dette en forventet levetid på hele 70 år. Så har du andre som bare går på pris, sier han.

Lunner er veldig opptatt av ikke bare å være en leverandør, men også en samarbeidspartner.

Forhandlernett

– Kunnskap er viktig i prosessen med å velge overflatebehandling. Vi bruker kunnskapen som finnes både hos oss og hos Akzo Nobel til å gi kundene individuelle råd og teknisk støtte, istemmer Rune Edvartsen. Hos ham er halvparten av en omsetning på 23–24 millioner kroner, maling og lakk. Resten er slipemateriell, sprøyteutstyr, verneutstyr og annet som hører til.

– For mange av kundene har det vist seg lønnsomt å samle innkjøp hos færre leverandører. De har i mange tilfeller gått fra seks leverandører på forbruksvarer til å ha én. Trenger de for eksempel en dyse, får de den samme sted som de kjøper maling, sier han.

Hans Normann Lunner og Akzo Nobel i Norden har satset lenge på lokale forhandlere i Tintex-nettverket som en viktig del av tilbudet. Mange av storkundene kjøper direkte, men for de små og mellomstore er det greit å gå gjennom forhandleren. – Grunnprinsippet er nærservice, sier han. Hos Norbond kjører budbilene innom for å hente varer flere ganger om dagen.

I dag har Tintex-nettverket redusert fra åtte til seks forhandlere i Norge.

Flere saker fra papirutgaven: